არ ვიცით, საჯარო დაწესებულებისგან გამოგზავნილი პასუხი შეიცავს ინფორმაციას თუ არა – თუ ხარ მომხმარებელი - ნიკოლოზ ნიკოლაძე, გთხოვ გაიარე ავტორიზაცია და განაახლე სტატუსი.

სახელმწიფო პენსიის აღება კონფლიქტით დაზარალებული პირების მიერ

ვუცდით მომხმარებელს - ნიკოლოზ ნიკოლაძე, რომ ბოლო პასუხები წაიკითხოს და მათი სტატუსი განაახლოს.

ნიკოლოზ ნიკოლაძე

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
საქართველოს სახალხო დამცველს
საქართველოს სახალხო დამცველის
აპარატის საჯარო ინფორმაციის
გაცემაზე პასუხისმგებელ პირს.

მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის
საცხოვრებელი რეგისტრაციის ადგილი:
თბილისი, მისამართის გარეშე
(ელ ფოსტის რეკვიზიტები და
პირადი ნომერი მითითებულია
ხელმოწერასთან ერთად

განცხადება

საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად,
მათ შორის სახალხო დამცველის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონით მონიჭებული უფლებამოსილების გათვალისწინებით, მოგმართავთ თხოვნით მომაწოდეთ შემდეგი სახის საჯარო ინფორმაცია და ასევე მოახდინოთ განცხადებაში მოხსენიებული შესაბამისი სამართლებრივი ნორმების ასევე უფლებამოსილი ორგანოს და უმოქმედობის შეფასება საქართველოს კონსტიტუციასთან:

საკითხი შეეხება ოკუპირებულ მცხოვრებ პირთა სოციალურ დაცვას და დახმარებას, მათ შორის აფხაზეთის არ და ცხინვალის რეგიონში ლეგიტიმურად მცხოვრებ პირებს

სახელმწიფო პენსიის შესახებ საქართველოს კანონი ვრცელდება რა ქვემოაღნიშნულ პირებზე (თუ არ ვცდები პირველი მუხლი განსაზღვრავს, თუ არა და მეორე მუხლი იქნება) და ხსენებული კანონის. თუ არ ვცდები მე-5 მუხლის გათვალისწინებით, მამაკაცებს 65 წლის ასაკიდან და ქალბატონებს 60 წლის ასაკიდან წარმოეშვებათ პენსიაზე უფლება.
ა) საქართველოს მოქალაქეებზე;
ბ) საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირებზე;
გ) პენსიის დანიშვნის თაობაზე განცხადების შეტანის მომენტისათვის ბოლო 10 წლის განმავლობაში საქართველოს ტერიტორიაზე კანონიერ საფუძველზე მუდმივად მცხოვრებ უცხო ქვეყნის მოქალაქეებზე.

საგულისხმოა, რომ ამ კატეგორიაში პრაქტიკულად ვერ ხვდებიან - ოკუპირებულ ტერიტორიებზე მცხოვრები პირები, რადგან ისინი არ ფლობენ მოქალაქეობისა და პირადობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს საქართველოს მოქალაქის პასპორტის და პირადობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს. ამის მიზეზი სეპარატისტული რეჟიმის მიერ დამყარებული პირობებია, რომლის გათვალისწინებით სავარაუდოდ იქ მცხოვრებ, გალის რაიონის მკვიდრთ სავარაუდოდ არ ეძლევათ ხსენებულ ტერიტორიაზე ბინადრობის უფლების მიღება ან უფლებების რეალიზაცია. თავის მხრივ, ამ გამოწვევათა საპასუხოთ, გამომდინარე იქიდან რომ ეთნიკურ აფხაზებს და ოსებს, ჩვენს თანამოქალაქეებს, არ სურთ (გადაუდებელი საჭიროებიდან გამომდინარეც) ფლობდნენ საქართველოს მოქალაქეობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს, მოფიქრებული იქნა ე.წ. ნეიტრალური სამგზავრო დოკუმენტი და ნეიტრალური პირადობის მოწმობა.

გაცემის საინფორმაციო ბარათში აღნიშნულია. იგი არის ჰუმანიტარული ხასიათის საბუთი, რომელიც გაიცემა აფხაზეთის არ და ცხინვალის რეგიონში ლეგიტიმურად მცხოვრები პირების სახელზე სოციალური სერვისების მიღების და საზღვარგარეთ გადაადგილების ხელშესაწყობად. ხსენებული დოკუმენტი აღიარებული აქვს მგონი მსოფლიოს 12 ქვეყანას, ესენია: აშშ, იაპონია, ისრაელი, ლიეტუვა, ლატვია, ესტონეთი, პოლონეთი, ჩეხეთი, რუმინეთი, უნგრეთი, სლოვაკეთი და ბულგარეთი.

საგულისხმოა, რომ ამ საბუთებით ისინი ახერხებენ საქართველოში მკურნალობას, თუ ექნებათ სურვილი ჩართული იქნებიან საგანმანათლებლო პროგრამებში და საქართველოს კანონით საკონსულო საქმიანობის შესახებ (ფიზიკური პირის ტერმინთა განმარტებიდან გამომდინარე) გათვალისწინებულია მათი საკონსულო/ სამართლებრივი დაცვა და დახმარება.

საგულისხმოა, რომ ამ კატეგორიის პირებს საქართველოს კანონმდებლობა მიიჩნევს საქართველოს მოქალაქეებად.. მაგალითად უცხოელთა და მოქალაქეობის არმქონე პირთა სამართლებრივი მდგომარეობის შესახებ საქართველოს კანონით უცხოელი განმარტებულია, როგორც პირი, რომელიც არ არის საქართველოს მოქალაქე და საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი. შესაბამისად, სახელმწიფოებრივი დანაშაული იქნება თუ ეთნიკური კომფლიქტის პირობებში მათ მიერ საქართველოს მოქალაქეობის დამადასტურებელი დოკუმენტის არ ფლობის პირობებში ისინი მივიჩნიოთ უცხოელებზე. ანალოგიურ მითითებას აკეთებს, საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონი, რომლის თუ არ ვცდები 30 პრიმა მუხლის თანახმად თანახმად:
ა) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული პირი, რომელიც აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ ოსეთის ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე ცხოვრობდა 1991 წლის 21 დეკემბრამდე, არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ არსებობს ამ კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება;
ბ) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული და აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ ოსეთის ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე 1991 წლის 21 დეკემბრამდე მცხოვრები პირის შვილი, რომელსაც არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ არსებობს ამ კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება.

გარდა იმისა, რომ მათ მოქალაქეობის დადგენის მიზნით შესაბამის უფლებამოსილ სამსახურს უნდა მიმართონ (რისთვისაც მოცემულ ეტაპზე მოტივაცია ვერ ექნებათ, ყველა ვერ გადაწყვიტავს საქართველოში მკურნალობას) ისინი არსებული კონფლიქტის მოგვარების დინამიკიდან გამომდინარე (რაშიც ხელისუფლების პასიურობის წვლილიც უნდა იყოს), არც კი გაიფიქრებ საქართველოს მოქალაქის პასპორტის აღებას. თუმცა, პირობითად პენსიის აღების ინტერესის გათვალისწინებით, რაც თუ არ ვცდები 350-450 ლარის ფარგლებში მერყეობს მათ შორის ასაკიდან გამომდინარე, გაუჩნდეთ სურვილი თუგინდ წელიწადში ერთხელ საქართველოს ხელისუფლების კონტროლირებად ტერიტორიაზე ჩამოსვლის და 4000 ლარის აღების.
1) მოცემული გადაადგილების და კავშირების გაზრდამ, შესაძლოა შექმნას გარკვეული დადებითი ურთიერთობები მხარეთა შორის;
2) პენსიების გაზრდის შემდგომ, შესაძლოა საგუძვლები ჩაეყაროს ისეთ ჰუმანურ ურთიერთობებს, რომელიც ჟენევის მოლაპარაკებათა ფორმატში საერთოდ ვერ წყდება;
3) წლების მერე, შესაძლოა მხარეთა შორის მცირე სასურსათო სასოფლო მეურნეობის პროდუქტთა ვაჭრობის ელემენტი გაჩნდეს მხარეთა შორის.

ამასთან, კონფლიქტის დარეგულირების და ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის მოცემული შანსის გარდა ამ (ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრები ადამიანების საქართველოს სახელმწიფოს მხრიდან სრულფასოვანი მფარველობა, ინტეგრირება და მხარდაჭერა გამოხატავს) ქვეყნის გაცხადებულ დეოკუპაციის პოლიტიკას საკითხის დარეგულირება უნდა გამომდინარეობდეს კონსტიტუციის ნორმებიდან გამომდინარე, რომელიც უკავშირდება თანასწორობის უფლებას (მე-11 მუხლის მთელი რიგი პუნქტები), მათ შორის დისკრიმინაციის დაუშვებლობას, მათ შორის ეთნიკური და საცხოვრებელი ადგილის ნიშნით, ასევე კონსტიტუციის 34-ე მუხლი, რომლის თანახმად ადამიანის ძირითადი უფლების შეზღუდვა უნდა შეესაბამებოდეს იმ ლეგიტიმური მიზნის მნიშვნელობას, რომლის მიღწევასაც იგი ემსახურება. მე ამ საკითხს სიღრმისეულად არ ჩავძიებულვარ მცირე დროიდან გამომდინარე, თუმცა, თუ განვიხილავთ იმას რომ სახელმწიფო/ ასაკობრივი პენსია ასევე გაიცემა ხანდაზმული პირის ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული გამოწვევების ხელმისაწვდომობის მხარდაჭერის მიზნით, ჩემს მიერ წამოწეული საკითხი ასევე დაუკავშირდება კონსტიტუციის 28-ე მუხლს, ისევე, თუ აღვიქვამთ, რომ პრობლემის თუ გამოწვევის მოგვარებლობით ირღვევა კონსტიტუციის 32-ე მუხლის პირველი ე პუნქტი, რამეთუ
საქართველომ მფარველობს უნდა გაუწიოს თავის მოქალაქეს განურჩევლად მისი ადგილსამყოფლისა, საკითხის სამართლებრივად და ფინანსურად მოწესრიგება სულაც არ უკავშირდება ოკუპირებულ ტერიტორიებზე იურისდიქციის აღდგენასთან დაკავშირებულ გამოწვევას.

აქვე, ადამიანის უფლება, ჰქონდეს მინიმალური საარსებო პირობები, სახელმწიფოს პოზიტიური ვალდებულება და სოციალური სახელმწიფოს უმთავრესი პრინციპია.

შესაბამისად, მიზანშეწონილია კონსტიტუციის იმ ნორმის შეფასება, რომელიც განსაზღვრავს კანონის გავრცელების, შესაბამისად პენსიის მიმღებ პირთა წრეს და მოცემული განსხვავებული ვითარების გათვალისწინებით, ამ პირთა წრეში არ მოიხსენიებს ან პირადობის ნეიტრალური მოწმობის/ ნეიტრალური სამგზავრო დოკუმენტის მფლობელი პირები ან ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ლეგიტიმურად მცხოვრებ იმ პირებს, რომელთაც სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა არ მიუღიათ.

აქვე, მომიტევეთ თუ მუხლები და პუნქტები არასრულად იქნება მოცემული. კონსტიტუციის მეორე თავთან საკითხის (პენსიის შესახებ საქართველოს კანონის ხსენებული პუნქტის ან სხვა სამართლებრივი აქტის) შეფასების და დადებითი პოზიციის შემუშავების შემდგომ, ვფიქრობ, რომ იგი შემდგომი განხილვისთვის, თქვენს მიერ მოშველიებული და ჩემს მიერ დამატებით დამუშავებული არგუმენტაცია.დადებითად ვუდგები იმ შესაძლებლობას, რომ საკითხი ერთობლივად წარვადგინოთ ამით დაინტერესებულ პირთან ერთად, რომელსაც საკითხის დამუშავებაში თავისი წვლილი ექნება.

დამატებით აღვნიშნსვ რომ გარდა იმისა რომ დიდი სურვილი მაქვს შევრიგდეთ ჩვენს აფხაზ და ის ძლებთან, ასევე, მინდა კონფიქტით და კონფლიქტით დაზარალებულ პირთა უფლებებსა და გამოწვევებზე კვლავ გავაგრძელო მუშაობა და საჭიროებისამებრ, როგორც ამის სურვილი მქონდა 2024 წელს პასიური საარჩევნო უფლების რეალიზაციის შემთხვევაში გამჩენოდა ახალი, თვისობრივად განსხვავებული ელექტორატი, იგივე მესურვება ასევე შემდგომი არჩევნების ფარგლებშიც. შესაბამისად საკითხის შეფასება არის ჩემთვის ტერიტორიული მთლიანობისკენ გადადგმული ნაბიჯი და პასიური საარჩევნო უფლების რეალიზაციის შემთხვევაში და პროფესიული განვითარების შესაძლებლობა კონფლიქტით დაზარალებული პირების შესაძლებლობების უკეთ მართვის გადაწყვეტის მხრივ. ხარვეზის დადგენის შემთხვევაში გთხოვთ განმისაზღვროთ გონივრული ვადა მის აღმოსაფხვრელად.
=========
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ (თუ ეს გათვალისწინებულია საქმისწარმოების წესით), დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც (საჭიროებისამებრ ჩემი განცხადებებისპ დასალმუშავებლად ცალკე კომპიუტერული მოწყობილობის გამოყოფა).
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან.
===========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადებებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც askgov.ge-ზე ასევე ჩემს ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი განცხადებები, წარმოდგენილი/ მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ თუ კანონით ამის შესაძლებლობა ჩემი ნებართვის გარეშეც განახორციელოთ იგი.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია. ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია, რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი, აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას;
==========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს.
==========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას უფლებამოსილი ადმინისტრაციული ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით ხელმძღვანელობა.
===========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, პირადი ნომერი, საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები, პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია უმჯობესია მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით, ვიდრე დანართის ფორმით.
==========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
=========

საქართველოს სახალხო დაცველის აპარატი, სახალხო დამცველის აპარატი

გაცნობებთ, რომ  უფლების სავარაუდო დარღვევის შესწავლის მიზნით, საქართველოს
სახალხო დამცველის აპარატში დაწყებულია საქმისწარმოება 2025 წლის 12 ნოემბრის
N 10449/25 განცხადების საფუძველზე. 

განცხადების განხილვის შედეგები, გეცნობებათ დამატებით.

 

══════════════════════════════════════════════════════════════════════════

ვისგან: ნიკოლოზ ნიკოლაძე <[მოთხოვნის #3708 ელ-ფოსტა]>
გაგზავნილი: სამშაბათი, 11 ნოემბერი, 2025 19:23
ვის: საქართველოს სახალხო დაცველის აპარატი <[სახალხო დამცველის აპარატი მოთხოვნის ელ-ფოსტა]>
თემა: საჯარო ინფორმაციის მოთხოვნა - სახელმწიფო პენსიის აღება კონფლიქტით
დაზარალებული პირების მიერ
 
<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
საქართველოს სახალხო დამცველს
საქართველოს სახალხო დამცველის
აპარატის საჯარო ინფორმაციის
გაცემაზე პასუხისმგებელ პირს.

მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის
საცხოვრებელი რეგისტრაციის ადგილი:
თბილისი, მისამართის გარეშე
(ელ ფოსტის რეკვიზიტები და
პირადი ნომერი მითითებულია
ხელმოწერასთან ერთად

განცხადება

საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად,
მათ შორის სახალხო დამცველის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონით
მონიჭებული უფლებამოსილების გათვალისწინებით, მოგმართავთ თხოვნით მომაწოდეთ
შემდეგი სახის საჯარო ინფორმაცია და ასევე მოახდინოთ განცხადებაში
მოხსენიებული შესაბამისი სამართლებრივი ნორმების ასევე უფლებამოსილი ორგანოს
და უმოქმედობის შეფასება საქართველოს კონსტიტუციასთან:

საკითხი შეეხება ოკუპირებულ მცხოვრებ პირთა სოციალურ დაცვას და დახმარებას,
მათ შორის აფხაზეთის არ და ცხინვალის რეგიონში ლეგიტიმურად მცხოვრებ პირებს

სახელმწიფო პენსიის შესახებ საქართველოს კანონი ვრცელდება რა ქვემოაღნიშნულ
პირებზე (თუ არ ვცდები პირველი მუხლი განსაზღვრავს, თუ არა და მეორე მუხლი
იქნება) და ხსენებული კანონის. თუ არ ვცდები მე-5 მუხლის გათვალისწინებით,
მამაკაცებს 65 წლის ასაკიდან და ქალბატონებს 60 წლის ასაკიდან წარმოეშვებათ
პენსიაზე უფლება.
ა) საქართველოს მოქალაქეებზე;
ბ) საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირებზე;
გ) პენსიის დანიშვნის თაობაზე განცხადების შეტანის მომენტისათვის ბოლო 10
წლის განმავლობაში საქართველოს ტერიტორიაზე კანონიერ საფუძველზე მუდმივად
მცხოვრებ უცხო ქვეყნის მოქალაქეებზე.

საგულისხმოა, რომ ამ კატეგორიაში პრაქტიკულად ვერ ხვდებიან - ოკუპირებულ
ტერიტორიებზე მცხოვრები პირები, რადგან ისინი არ ფლობენ მოქალაქეობისა და
პირადობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს საქართველოს მოქალაქის პასპორტის და
პირადობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს. ამის მიზეზი სეპარატისტული რეჟიმის
მიერ დამყარებული პირობებია, რომლის გათვალისწინებით სავარაუდოდ იქ მცხოვრებ,
გალის რაიონის მკვიდრთ სავარაუდოდ  არ ეძლევათ ხსენებულ ტერიტორიაზე
ბინადრობის უფლების მიღება ან უფლებების რეალიზაცია. თავის მხრივ, ამ
გამოწვევათა საპასუხოთ, გამომდინარე იქიდან რომ ეთნიკურ აფხაზებს და ოსებს,
ჩვენს თანამოქალაქეებს, არ სურთ (გადაუდებელი საჭიროებიდან გამომდინარეც)
ფლობდნენ საქართველოს მოქალაქეობის დამადასტურებელ დოკუმენტებს, მოფიქრებული
იქნა ე.წ. ნეიტრალური სამგზავრო დოკუმენტი და ნეიტრალური პირადობის მოწმობა.

გაცემის საინფორმაციო ბარათში აღნიშნულია. იგი არის ჰუმანიტარული ხასიათის
საბუთი, რომელიც გაიცემა აფხაზეთის არ და ცხინვალის რეგიონში ლეგიტიმურად
მცხოვრები პირების სახელზე სოციალური სერვისების მიღების და საზღვარგარეთ
გადაადგილების ხელშესაწყობად. ხსენებული დოკუმენტი აღიარებული აქვს მგონი
მსოფლიოს 12 ქვეყანას, ესენია: აშშ, იაპონია, ისრაელი, ლიეტუვა, ლატვია,
ესტონეთი, პოლონეთი, ჩეხეთი, რუმინეთი, უნგრეთი, სლოვაკეთი და ბულგარეთი.

საგულისხმოა, რომ ამ საბუთებით ისინი ახერხებენ საქართველოში მკურნალობას, თუ
ექნებათ სურვილი ჩართული იქნებიან საგანმანათლებლო პროგრამებში და
საქართველოს კანონით საკონსულო საქმიანობის შესახებ (ფიზიკური პირის ტერმინთა
განმარტებიდან გამომდინარე) გათვალისწინებულია მათი საკონსულო/ სამართლებრივი
დაცვა და დახმარება.

საგულისხმოა, რომ ამ კატეგორიის პირებს საქართველოს კანონმდებლობა მიიჩნევს
საქართველოს მოქალაქეებად.. მაგალითად უცხოელთა და მოქალაქეობის არმქონე
პირთა სამართლებრივი მდგომარეობის შესახებ საქართველოს კანონით უცხოელი
განმარტებულია, როგორც პირი, რომელიც არ არის საქართველოს მოქალაქე და
საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი. შესაბამისად,
სახელმწიფოებრივი დანაშაული იქნება თუ ეთნიკური კომფლიქტის პირობებში მათ
მიერ საქართველოს მოქალაქეობის დამადასტურებელი დოკუმენტის არ ფლობის
პირობებში ისინი მივიჩნიოთ უცხოელებზე. ანალოგიურ მითითებას აკეთებს,
საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონი, რომლის თუ არ
ვცდები 30 პრიმა მუხლის თანახმად თანახმად:
ა) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული პირი, რომელიც
აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ
ოსეთის ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე ცხოვრობდა 1991 წლის 21 დეკემბრამდე,
არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ არსებობს ამ
კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება;
ბ) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული და აფხაზეთის
ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ ოსეთის
ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე 1991 წლის 21 დეკემბრამდე მცხოვრები პირის
შვილი, რომელსაც არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ
არსებობს ამ კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება.

გარდა იმისა, რომ მათ მოქალაქეობის დადგენის მიზნით შესაბამის უფლებამოსილ
სამსახურს უნდა მიმართონ (რისთვისაც მოცემულ ეტაპზე მოტივაცია ვერ ექნებათ,
ყველა ვერ გადაწყვიტავს საქართველოში მკურნალობას) ისინი არსებული კონფლიქტის
მოგვარების დინამიკიდან გამომდინარე (რაშიც ხელისუფლების პასიურობის წვლილიც
უნდა იყოს), არც კი გაიფიქრებ საქართველოს მოქალაქის პასპორტის აღებას.
თუმცა, პირობითად პენსიის აღების ინტერესის გათვალისწინებით, რაც თუ არ
ვცდები 350-450 ლარის ფარგლებში მერყეობს მათ შორის ასაკიდან გამომდინარე,
გაუჩნდეთ სურვილი თუგინდ წელიწადში ერთხელ საქართველოს ხელისუფლების
კონტროლირებად ტერიტორიაზე ჩამოსვლის და 4000 ლარის აღების.
1) მოცემული გადაადგილების და კავშირების გაზრდამ, შესაძლოა შექმნას
გარკვეული  დადებითი ურთიერთობები მხარეთა შორის;
2) პენსიების გაზრდის შემდგომ, შესაძლოა საგუძვლები ჩაეყაროს ისეთ ჰუმანურ
ურთიერთობებს, რომელიც ჟენევის მოლაპარაკებათა ფორმატში საერთოდ ვერ წყდება;
3) წლების მერე, შესაძლოა მხარეთა შორის მცირე სასურსათო სასოფლო მეურნეობის
პროდუქტთა ვაჭრობის ელემენტი გაჩნდეს მხარეთა შორის.

ამასთან, კონფლიქტის დარეგულირების და ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის
მოცემული შანსის გარდა ამ (ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრები ადამიანების
საქართველოს სახელმწიფოს მხრიდან სრულფასოვანი მფარველობა, ინტეგრირება და
მხარდაჭერა გამოხატავს) ქვეყნის გაცხადებულ დეოკუპაციის პოლიტიკას საკითხის
დარეგულირება უნდა გამომდინარეობდეს კონსტიტუციის ნორმებიდან გამომდინარე,
რომელიც უკავშირდება თანასწორობის უფლებას (მე-11 მუხლის მთელი რიგი
პუნქტები), მათ შორის დისკრიმინაციის დაუშვებლობას, მათ შორის ეთნიკური და
საცხოვრებელი ადგილის ნიშნით, ასევე კონსტიტუციის 34-ე მუხლი, რომლის
თანახმად ადამიანის ძირითადი უფლების შეზღუდვა უნდა შეესაბამებოდეს იმ
ლეგიტიმური მიზნის მნიშვნელობას, რომლის მიღწევასაც იგი ემსახურება. მე ამ
საკითხს სიღრმისეულად არ ჩავძიებულვარ მცირე დროიდან გამომდინარე, თუმცა, თუ
განვიხილავთ იმას რომ სახელმწიფო/ ასაკობრივი პენსია ასევე გაიცემა
ხანდაზმული პირის ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული გამოწვევების
ხელმისაწვდომობის მხარდაჭერის მიზნით, ჩემს მიერ წამოწეული საკითხი ასევე
დაუკავშირდება კონსტიტუციის 28-ე მუხლს, ისევე, თუ აღვიქვამთ, რომ პრობლემის
თუ გამოწვევის მოგვარებლობით ირღვევა კონსტიტუციის 32-ე მუხლის პირველი ე
პუნქტი, რამეთუ
საქართველომ მფარველობს უნდა გაუწიოს თავის მოქალაქეს განურჩევლად მისი
ადგილსამყოფლისა, საკითხის სამართლებრივად და ფინანსურად მოწესრიგება სულაც
არ უკავშირდება ოკუპირებულ ტერიტორიებზე იურისდიქციის აღდგენასთან
დაკავშირებულ გამოწვევას.

აქვე, ადამიანის უფლება, ჰქონდეს მინიმალური საარსებო პირობები, სახელმწიფოს
პოზიტიური ვალდებულება და სოციალური სახელმწიფოს უმთავრესი პრინციპია.

შესაბამისად, მიზანშეწონილია კონსტიტუციის იმ ნორმის შეფასება, რომელიც
განსაზღვრავს კანონის გავრცელების, შესაბამისად პენსიის მიმღებ პირთა წრეს და
მოცემული განსხვავებული ვითარების გათვალისწინებით, ამ პირთა წრეში არ
მოიხსენიებს ან პირადობის ნეიტრალური მოწმობის/ ნეიტრალური სამგზავრო
დოკუმენტის მფლობელი პირები ან ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ლეგიტიმურად მცხოვრებ
იმ პირებს, რომელთაც სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა არ მიუღიათ.

აქვე, მომიტევეთ თუ მუხლები და პუნქტები არასრულად იქნება მოცემული.
კონსტიტუციის მეორე თავთან საკითხის (პენსიის შესახებ საქართველოს კანონის
ხსენებული პუნქტის ან სხვა სამართლებრივი აქტის)  შეფასების და დადებითი
პოზიციის შემუშავების შემდგომ, ვფიქრობ, რომ იგი შემდგომი განხილვისთვის, 
თქვენს მიერ მოშველიებული და ჩემს მიერ დამატებით დამუშავებული
არგუმენტაცია.დადებითად ვუდგები იმ შესაძლებლობას, რომ საკითხი ერთობლივად
წარვადგინოთ ამით დაინტერესებულ პირთან ერთად, რომელსაც საკითხის
დამუშავებაში თავისი წვლილი ექნება.

დამატებით აღვნიშნსვ რომ გარდა იმისა რომ დიდი სურვილი მაქვს შევრიგდეთ ჩვენს
აფხაზ და ის ძლებთან, ასევე, მინდა კონფიქტით და კონფლიქტით დაზარალებულ
პირთა უფლებებსა და გამოწვევებზე კვლავ გავაგრძელო მუშაობა და
საჭიროებისამებრ, როგორც ამის სურვილი მქონდა 2024 წელს პასიური საარჩევნო
უფლების რეალიზაციის შემთხვევაში გამჩენოდა ახალი, თვისობრივად განსხვავებული
ელექტორატი, იგივე მესურვება ასევე შემდგომი არჩევნების ფარგლებშიც.
შესაბამისად საკითხის შეფასება არის ჩემთვის ტერიტორიული მთლიანობისკენ
გადადგმული ნაბიჯი და პასიური საარჩევნო უფლების რეალიზაციის შემთხვევაში და
პროფესიული განვითარების შესაძლებლობა კონფლიქტით დაზარალებული პირების
შესაძლებლობების უკეთ მართვის გადაწყვეტის მხრივ. ხარვეზის დადგენის
შემთხვევაში გთხოვთ განმისაზღვროთ გონივრული ვადა მის აღმოსაფხვრელად.
=========
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი
დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა
შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების
(საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც
ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ (თუ ეს
გათვალისწინებულია საქმისწარმოების წესით), დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის
მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით
დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს
კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც
(საჭიროებისამებრ ჩემი განცხადებებისპ დასალმუშავებლად ცალკე კომპიუტერული
მოწყობილობის გამოყოფა).
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის
თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას
მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც
სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო
დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და
დაზიანებისგან.
===========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადებებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც
askgov.ge-ზე ასევე ჩემს ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული
პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა
უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი
განცხადებები, წარმოდგენილი/ მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ თუ კანონით
ამის შესაძლებლობა ჩემი ნებართვის გარეშეც განახორციელოთ იგი.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი
პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს
კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის
ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს
კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და
გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია.
ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი
ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი
წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან
ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ
ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი
სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების
დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო
საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის
თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია
რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია,
რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც
კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული
სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს
პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის
მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს
სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება
დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო.
სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად,
აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი,
აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს
რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ
შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად
ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას;
==========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას
ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა,
პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი
თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა
საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება
მიყენებულ ზიანს.
==========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით
საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების
შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას უფლებამოსილი
ადმინისტრაციული ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი
ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით ხელმძღვანელობა.
===========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, პირადი
ნომერი, საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები,
პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია უმჯობესია
მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით, ვიდრე დანართის ფორმით.
==========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი
წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან
მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები
მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის
გარეშე.
=========

-------------------------------------------------------------------

ეს წერილი გამოგზავნილია AskGov.ge-ის დახმარებით. ევროკავშირის და “ღია
მმართველობის პარტნიორობის” მხარდაჭერით, პლატფორმა ინფორმაციის გამოთხოვის
პროცედურის გამარტივებას და ინკლუზიურობას ემსახურება.

მოცემული წერილი წარმოადგენს საჯარო ინფორმაციის ელექტრონული ფორმით
მოთხოვნას და, სზაკ-ის 37-ე მუხლის თანახმად, საჯარო დაწესებულება
ვალდებულია, უზრუნველყოს მოქალაქის მოთხოვნაზე რეაგირება.

ინფორმაცია შეგიძლიათ გასცეთ ამავე წერილზე პასუხით, ან შემდეგ ელ-ფოსტაზე
წერილის გაგზავნით:
[მოთხოვნის #3708 ელ-ფოსტა]

თუ თქვენ არ ხართ საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელი პირი და ეს
წერილი შეცდომით მიიღეთ, ბოდიშს გიხდით. გთხოვთ, მოგვწეროთ შეცდომის შესახებ,
რათა ბაზიდან ამოვიღოთ თქვენი საკონტაქტო ინფორმაცია: [ელ-ფოსტა]
[1]http://askgov.ge/ka/change_request/new?b...

წერილზე გაცემული პასუხი საჯაროდ გამოქვეყნდება პორტალზე Askgov.ge.
კონფიდენციალურობის პოლიტიკა:
[2]http://askgov.ge/ka/help/officers

პატივისცემით, AskGov.ge-ის გუნდი.

-------------------------------------------------------------------

References

Visible links
1. http://askgov.ge/ka/change_request/new?b...
2. http://askgov.ge/ka/help/officers

არ ვიცით, საჯარო დაწესებულებისგან გამოგზავნილი პასუხი შეიცავს ინფორმაციას თუ არა – თუ ხარ მომხმარებელი - ნიკოლოზ ნიკოლაძე, გთხოვ გაიარე ავტორიზაცია და განაახლე სტატუსი.