საპროცესო უფლებები - კონსტიტუციის მეორე თავი
მოგესალმებით საჯარო დაწესებულების სახალხო დამცველის აპარატი საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელ პირს.
1) საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად, მათ შორის სახალხო დამცველის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონის გათვალისწინებით, მოგმართავთ თხოვნით გამიზიაროთ ყველა ის შეფასება თუ დასკვნა, რომელიც სახალხო დამცველმა გააკეთა საპროცესო უფლებებთან დაკავშირებით (კონსტიტუციის მეორე თავთან შესაბამისობის დადგენის კუთხით).
2) ქვეყანაში არსებული მართველობის და მართლმსაჯულების პირობებში, მაშინ როდესაც ხელისუფლების სათავეში იმრავლა - ყოფილი ხელისუფლების წარმომადგენლებს, რომელთა მართვის ერთ ერთი მეთოდი პირთა დაკომპრომეტირება იყო (რატომღაც სამართალდამცველები დარწმუნებულნი არიან რომ ეს ჩანაწერები არ გავიდოდა ქვეყნის გარეთ და თეოფიულადაც არ უშვებენ იმის ალბათობას რომ ემიგრაციაში მყოფი ოჯახის რომელიმე წევრი იყოს დაკომპრომეტირებული და თუგინდ ყირგიზეთისადმი მიბაძვით ოჯახური სიწმინდეების კანონით აკრძალონ ე.წ. პორნო ვებ გვერდები), არ გამოვრიცხავ, რომ მრავლად იყოს ისეთი ოჯახებიც, რომლებიც მათი მართვის ქვეშ იმყოფებოდეს. ლოგიკურად კი ეს ყოველივე უპირველეს ყოვლისა, ოჯახის წევრთა იმ იძულებით ნაბიჯებში გამოიხატება - რომელიც ზოგადად მოსახლეობის ტრადიციებში და ქცევის კულტურისთვის მიუღებელია. ისე კი როგორც ზოგიერთი პოლიტიკოსი საუბრობს ენის მიტანის დიდოსტატი ირაკლი კობახიძეც ყოფილა (შესაძლოა მისი ოჯახის ახლობელი ბეჟუაშვილები თუა პროფესიული კუთხითაც ასწავლა, ან სოროსის ფონდში მსგავსი პროექტების მნიშვნელობაზე განუმარტეს) არ ვიცი რახან არ უარყოფს ენის მიტანას ესე იგი ეს ასეა, პავლიკა მოროზოვი რომ აქვს ნახსენები საჯაროდ ესეც მსმენია - ხოდა ასეთი მართველობის მიმღებლობის ფონზე, ხალხის და ქვეყნის საკეთილდღეოდ, შესაბამისი განმარტებების და საკანონმდებლო ინიციატივის თუ წინადადებების ფონზე, ამ პრობლემის გადასაჭრელად უფლებამოსილი ორგანოს ინფორმაციული მხარდაჭერაც მესაჭიროება. მაგალითისთვის: თუ კონსტიტუცია განსაზღვრავს, რომ არავინაა ვალდებული იმ ახლობელთა საწინააღმდეგო ჩვენება მისცეს, თუმცა, იგი უფლებამოსილი ორგანო ეყრდნობა ამ პირთა იმ ქმედებებს - რომლის საფუძველზეც შეიქმნა ან შეგროვდა ახლო ნათესავთა საწინააღმდეგო მტკიცებულებები, ინფორმაცია (მათ შორის არამართლზომიერი, არა კანონზომიერი ან სხვა, არა გონივრული ფორმით), გარემოება, მათ შორის იმ ვარაუდით, რომ ისინი შესაძლოა იმყოფებოდნენ სამართალდამცავი ორგანოების ან მათთან/ ხელისუფლებასთან დაკავშირებული პირების ზეგავლენის ქვეშ. ამ ვითარებაში რამდენად მოდის უფლებამოსილი ორგანოს ქმედებები (მათ შორის იმ შემთხვევაში როდესაც ამ მხრივ ნორმატიული აქტების შეზღუდვებს არ აწესებს) და სამართლებრივი აქტები, საქართველოს კონსტიტუციის მეორე თავის იმ მუხლთან, რომელიც საპროცესო უფლებებს განსაზღვრავს. ეს საკითხი ეხება იმ პროცესებს, რომელიც მათ შორის ითვალისწინებს თავისუფლების აღკვეთას და თავისუფლების შეზღუდვას
3) ზემოთქმულიდან გამომდინარე, მაშინ როდესაც ჩემი განცხადებიდან გამომდინარე, გამოვთქვავ ეჭვს რიგი ადმინისტრაციული, საკანონმდებლო, თვითმართველობის, პრეზიდენტის და აშ ორგანოების ხელმძღვანელთა არჩებაა/ დანიშვნასთან დაკავშირებით, თუ ეს ვარაუდი გამართლდება ან სანამ ამ ვარაუდის შესახებ უფლებამოსილ ორგანოში მსჯელობა მიმდინარეობს, რამდენად გააჩნია უფლებამოსილი ორგანოს მიერ მოპოვებულ მტკიცებულებას იურიდიული ძალა.
========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადეკბებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც askgov.ge-ზე ასევე ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი განცხადებული, მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ ჩემთან მკაფიოდ გამოხატული თანხმობის გარეშე.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია. ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია, რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი, აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას;
========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს.
========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, სასურველია ასევე პირადი ნომერიც (დაშტრიხეთ), საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები, პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით.
========
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ, დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც.
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან.
===========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით
ხელმძღვანელობა.
===========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
==========
პატივისცემით,
ნიკოლოზ ნიკოლაძე




