ბავშვთა საუკეთესო ინტერესები

მოქალაქე ელოდება საჯარო ინფორმაციის მიღებას დაწესებულებისგან - საქართველოს მთავრობა. კანონით დადგენილი ვადების თანახმად, პასუხის მიღების სავარაუდო თარიღია: (დეტალები).

ნიკოლოზ ნიკოლაძე

საქართველოს მთავრობის ადმინისტრაციას

მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის
მცხოვრები თბილისი რეგისტრაციის
გარეშე პირადი ნომერი და
ტელეფონის ნომერი მითითებულია
ხელმოწერასთან ერთად
(მიზანშეწონილია ჯერ ამობეჭვდა, ფაილის
ჩამოტვირთვის გარეშე, მერე დასკანერება
და შემდგომ რეგისტრაციის
პროცესის უზრუნველყოფა)

განცხადება:

ეს საკითხი უმეტეს წილად ეხება სპორტის და განათლების, მეცნიერების და ახალგაზრდობის სამინისტროს. ასევე, შესაძლოა მთავრობის ადმინისტრაციის მონიტორინგის სამსახურს ან/ და იუსტიციის სამინისტროს. შესაბამისად, გთხოვთ, მათთაც გაუგზავნოთ განცხადება წერილში დაფიქსირებული პრობლემებისადმი, რა სახის გადაჭრის გზები აქვთ განსაზღვრული, რომ გავიგო.

პირველ რიგში უნდა აღინიშნოს, რომ აშკარაა სურსათის უვნებლობაზე პასუხისმგებელ ორგანოს ან არა აქვს სათანადო რესურსი ან ხელისუფლებისგან არ მოდის სათანადო მითითება მოტივაციის ასამაღლებლად - რასაც კალმახის შელახვის ფაქტების შესახებ ინფორმაციის გაჟღერებაში ვლინდება. საჭიროა მუდმივი კონტროლი თუ რას ვჭამთ.

დღეს საინფორმაციო გადაცემაში ყური მოვკარი კახა კალაძის მიერ მერიის შენობიდან, უფლებამოსილ თანამდებობის პირთა სხდომაზე გაკეთებული ეროვნული ნაკრების მიმართ გაკეთებული კომენტარის შესახებ (რომ მოთამაშეები ბულინგს არ უნდა დაექვემდებარონ) და ამ საკითხთან დაკავშირებით აღვნიშნავ შემდეგს:
1) ხომ არ სჯობს დამკვიდრდეს გარკვეული სტანდარტი, იმასთან დაკავშირებით, რომ თუ თუ იმ უფლებამოსილი ორგანოს კომპეტენციას არ განეკუთვნება, ამ შემთხვევაში ეროვნულ ნაკრებთან დაკავშირებული საკითხი, კომპენტარი არ განხორციელდეს იმ სამუშაო სივრცეებიდან, რომელსაც გარკვეული წარმომადგენლობითი და პოლიტიკის განმსაზღვრელი ფუნქცია გააჩნია. თუმცა, აქვე ავღნიშნავ - ექსპერიმენტების და შესაბამისი კვალიფიკაციის უქონელი ეროვნული ნაკრებების მწვრთენელები, სხვა ქვეყნების (ამ შემთხვევაში) ეროვნული ნაკრებების მწვრთნელებისთვისაა სასარგებლო, მითუმეტეს თუ მისი ექსპერიმენტი სხვისთვის ადვილად წაკითხვადია. მსგავსი არაკომპეტენტურობაც, ისევე როგორც ექსპერიმენტული საჯარო მართველობა მხოლოდ სხვა ქვეყნების ინტერესების სარგებელს თუ მისცემს. შესაბამისად ან მწვრთნელი სჯობს შევცვალოთ ან თუ ფეხბურთის ფედერაცია გარანტიას იძლევა და იკვეთება სიტუაცია, რომ არ მართლდება, მწვრთნელიც და ფედერაციაც რომ იქნენ დათხოვნილი სჯობს. თუმცა, მე მაინც ისეთი სპეციალისტის მოყვანას ვამჯობინებდი მწვრთნელად, რომ ერთი თავით მაინც აამაღლოს გუნდის თვითდაჯერებულობა და შეთამაშებულობა.
2) ჩემი თაობის პირის უდიდესი ნაწილი თავს ეზოში ფეხბურთის თამაშით ირთობდა და ამ ვითარებაში საკუთარ ინდივიდუალურ (შესაძლოა გამორჩეულ და განსაკუთრებულ) საფეხბურთო უნარესაც იმუშავებდნენ. შესაძლოა ეზოს ფეხბურთის წყალობაც იყო არველაძეების, ქინქლაძის, ჯამარაულის, ასათიანის ან თუნდაც დაცვის ბიჭების (მაგ.: ცხადაძის, შელიას) კიდევ უფრო მეტად დაოსტატება.. ამ ფონზე - 10 წლამდე საფეხბურთო სკოლაში სიარულმა შესაძლოა ის ეფექტი არ გამოიღოს (ცალკე საკითხია საოჯახო ფინანსური რესურსი და დრო ამ გამოწვევას თუ გაუმკლავდება. ჯანმრთელ ცხოვრებას რაც შეეხება, არამგონია, რომ ცურვაში, კალათბურთში ეს ნაკლებად მიღწევადი იყოს (პირიქით სპორტში ჩაბმული პირი ფიზიკურ აღნაღობასაც გაიუმჯობესებს) და მთლად სპორტიც, რომ არა ქართული ცეკვების და სიმღერების ათვისება, გარდა მისი ეროვნული სულისკვეთების გაღვივებისა, მეტ სარგებელს მოუტანს - მზარდი ტურისტული პოტენციალიდან გამომდინარე და მეგობრების წრეში ქართული ტრადიციული მოლხენის გზით. შესაბამისად, იქნებ სიმღერის და ცეკვების წრეები დააფინანსოთ და სავალდებულო გახადოთ ბავშვებისათვის/ მოზარდებისათვის და თუგინდ სკოლის ტერიტორიაზე ახალი სასკოლო შენობის აგებით, უზრუნველყოთ იმდაგვარი სივრცეების შექმნა, სადაც ცეკვასთან, სიმღერასთან, ფეხბურთან და კალათბურთან ერთად, ასევე ქიმია, ფიზიკა და ბიოლოგიის ლაბორატორიებთან ერთად, ცურვის წრეც და ხელოვნებისათვის დაკავშირებული დარბაზიც იქნება უზრუნველყოფილი.
3) რახან არასრულწლოვნების თემას ვეხებით, პირველ რიგში ავღნიშნავ, რომ დღეს სტუმრად მოიყვანა დედაჩემმა დიდი ხნის უნახავი ძმისშვილი და მისი და მისი თანატოლების საუკეთესო ინტერესის უზრუნველსაყოფად, არ მქონდა უფლება არ წამომეწია ეს საკითხი. თითქოს ნაბიჯ ნაბიჯ ქართული ოცნება უკან მომყვებაო, დღეს მათაც დააინიცირეს ცვლილებების შეტანა ბავშვთა კოდექსში - ოღონდ არ უთქვამთ მგონი რაში მდგომარეობდა იგი. დედაჩემიც პედაგოგია და ამ ერთი კვირის განმავლობაში გამოვხიტე თუ როგორ ხდებოდა მანდატურის სამსახურის მიერ პერსონალურ მონაცემთა დამუშავება, თუმცა, ვეჭვობ, რომ ის არ უნდა ითვალისწინებდეს ბავშვის უფლებებს და მის საუკეთესო ინტერესებს. კიდევ ერთხელ გავმეორდები (მ.წ. აგვისტო-სექტემბერშიც მოვიწერე და მის მერეც) და იქნებ სკოლებში აიკრძალოს იმდაგვარი ტელეფონის გამოყენება, რომლითაც სხვადასხვა სოციალური ქსელების გამოყენება იქნება შესაძლებელი, ხოლო სახლის პირობებში მოხმარებისას (დაიბლოკოს იმდაგვარი ვებგვერდების წვდომა, რომლითც მათი ზნეობრივ და კეთილსინდიერ ბუნებაზე ნეგატიური ზეგავლენის მოხდენა შეიძლება (ამდაგვარი ფორმის შეზღუდვებს მანდატურის სამსახურიც უნდა იყოს დაინტერესებული);
4) რახან მანდატურის სამსახურს შევეხეთ, ხაზი უნდა გავუსვა, რომ პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, არასრულწლოვანის შესახებ მონაცემთა დამუშავება მისი თანხმობის საფუძველზე დასაშვებია, თუ მან 16 წლის ასაკს მიაღწია, ხოლო 16 წლამდე არასრულწლოვანის შესახებ მონაცემთა დამუშავება − მისი მშობლის ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის თანხმობით, გარდა კანონით პირდაპირ გათვალისწინებული შემთხვევებისა, მათ შორის, როდესაც მონაცემთა დამუშავებისთვის აუცილებელია 16 წლიდან 18 წლამდე არასრულწლოვანისა და მისი მშობლის ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის თანხმობა. დამუშავებისთვის პასუხისმგებელი პირი ვალდებულია მიიღოს გონივრული და ადეკვატური ზომა 16 წლამდე არასრულწლოვანის მშობლის ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის თანხმობის არსებობის დასადასტურებლად. არასრულწლოვანის შესახებ განსაკუთრებული კატეგორიის მონაცემთა დამუშავება დასაშვებია მხოლოდ მისი მშობლის ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის წერილობითი თანხმობის საფუძველზე, გარდა კანონით პირდაპირ გათვალისწინებული შემთხვევებისა. არასრულწლოვანის შესახებ მონაცემთა დამუშავებისას დამუშავებისთვის პასუხისმგებელი პირი ვალდებულია გაითვალისწინოს და დაიცვას არასრულწლოვანის საუკეთესო ინტერესები. არასრულწლოვანის, მისი მშობლის ან სხვა კანონიერი წარმომადგენლის თანხმობა მონაცემთა დამუშავებაზე არ ჩაითვლება ნამდვილად, თუ მონაცემთა დამუშავება საფრთხეს უქმნის ან ზიანს აყენებს არასრულწლოვანის საუკეთესო ინტერესებს. საკითხი სიღრმისეულად არ დამიმუშავებია, თუმცა - როდესაც თანხმობაზე არის საუბარი, თუ იგი სამართლებივი ნორმებით არაა განსაზღვრული როგორ უნდა გამოიხატოს ან არაა განსაზღვრული მონაცემთა დამუშავებლის მიერ მისი თანდასწრებით თანხმობის გამოხატვასთან დაკავშირებით უფლებამოსილება და პროცედურა - მაშინ ერთ ერთ ვარიანტად ნების გამომხატველ დოკუმენტად სანოტარო წესით დამოწმებული ხელმოწერის დამოწმება შეიძლება მივიჩნიოთ.ამასთან დაახლოებით ერთი კვირის წინ პარლამენტარმა ვლადიმერ კახაძემ რაღაც ინიციატივა დააინიცირა, რომელიც ჯანმრთელობის კუთხით მონაცემების შეგროვებას უკავშირდება, რომ მერე სამობილიზაციო სამსახურს გადასცენ. განსაკუთრებული კატეგორიის მონაცემი კანონით განმარტებულია შემდეგნაირად, რომ მონაცემი, რომელიც უკავშირდება ფიზიკური პირის რასობრივ ან ეთნიკურ კუთვნილებას, პოლიტიკურ შეხედულებებს, რელიგიურ, ფილოსოფიურ ან სხვაგვარ მრწამსს, პროფესიული კავშირის წევრობას,
=> ჯანმრთელობას,
=> სქესობრივ ცხოვრებას,
ბრალდებულის, მსჯავრდებულის, გამართლებულის ან დაზარალებულის სტატუსს სისხლის სამართლის პროცესში, მსჯავრდებას, ნასამართლობას, განრიდებას, ადამიანით ვაჭრობის (ტრეფიკინგის) ან „ქალთა მიმართ ძალადობის ან/და ოჯახში ძალადობის აღკვეთის, ძალადობის მსხვერპლთა დაცვისა და დახმარების შესახებ“ საქართველოს კანონის შესაბამისად დანაშაულის მსხვერპლად ცნობას, პატიმრობას და მის მიმართ სასჯელის აღსრულებას,
=> აგრეთვე ბიომეტრიულ და გენეტიკურ მონაცემებს, რომლებიც ფიზიკური პირის უნიკალური იდენტიფიცირების მიზნით მუშავდება.
მიზანშეწონილია თქვენც შეაფასოთ ვლადიმერ კახაძის მიერ დაინიცირებული საკითხი, დავუბრუნდები მანდატურის სამსახურს და ავღნიშნავ, რომ
ამ ფონზე კი, მაშინ მიჩნდება კითხვა - მოცემული თანხმობა, რომ რომ გამოიხატა, ვერბალურად გამოხატულ პოზიციას ეყრდნობა საგანმანათლებლო დაწესებულება თუ წერილობითს, სანოტარო წესით დამოწმებულ კანონიერი წარმომადგენლის მშობლის ნებას. ამას გარდა, გამომდინარე იქიდან, რომ მანდატურის სამსახურის მიერ ხორციელდება ვიდეო მონიტორინგი, არის თუ არა გაკრული შესაბამისი პროცესის მიმდინარეობის მანიშნებელი აბრა, მათ შორის არასრულწლოვანისათვის აღქმადი ფორმით.
შეგახსენებთ, რომ პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, დამუშავებისთვის პასუხისმგებელი პირი/დამუშავებაზე უფლებამოსილი პირი ვალდებულია ვიდეომონიტორინგის მიმდინარეობის შესახებ გამაფრთხილებელი ნიშანი თვალსაჩინოდ განათავსოს, ხოლო ამ მუხლის მე-3 პუნქტით განსაზღვრულ შემთხვევაში − დამატებით დასაქმებული პირი წერილობით გააფრთხილოს ვიდეომონიტორინგის კონკრეტული მიზნის (მიზნების) შესახებ. ამ პუნქტით გათვალისწინებული მოთხოვნების დაცვის შემთხვევაში მონაცემთა სუბიექტი მის შესახებ მონაცემთა დამუშავების თაობაზე ინფორმირებულად მიიჩნევა. კანონმდებლობის ნორმების საკანონმდებლო მაცნეში კი არის შესაძლებელი, რომ უცებ შეიქმნას უსაფუძვლო ჩანაწერი, თუმცა, ამდაგვარი აბრების დამზადება, თუ არ არის გაკრული არაფორმალური ტენდერების შემთხვევაში დანაშაულებრივ ქმედებად უნდა იქნეს აღქმული. ამას გარდა, ტექნოლოგია ისეა დღეს განვითარებული, რომ ვინ იცის ჯერ კიდე არასაჯაროდ გამოქვეყნებული მობილური აპლიკაციით, შესაძლებელია კიდევ უფრო მიახლოებული ვიდეო ვერსიის შექმნა და ხელისუფლებას, რომელიც ევროპიდან იმართება, ამდაგვარი ვერსიის არსებობის პირობებში, დარწმუნებული ვარ ექნება - ამდაგვარი ტექნიკური პროგრამულ ვერსუებზეც წვდომა. შესაბამისად, მაქვს კითხვა (განათლების სამინისტროსადმი), რამდენად დაცულია ვიდეო ჩანაწერების ბაზა შემთხვევითი ან უნებართვო წვდომისაგან. უცნაური კი არის ის ფაქტი, რომ პერსონალყრ მონაცემთა დაცვის წინაშე უახლეს პერიოდში წამოვწიე რამდენიმე საკითხი და ხელისუფლებამ თუ პარლამენტმა არ დააყოვნა მისი გაუქმების საკითხი.
=====
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ (თუ ეს გათვალისწინებულია საქმისწარმოების წესით), დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც (საჭიროებისამებრ ჩემი განცხადებებისპ დასალმუშავებლად ცალკე კომპიუტერული მოწყობილობის გამოყოფა).
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან.
===========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადებებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც askgov.ge-ზე ასევე ჩემს ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი განცხადებები, წარმოდგენილი/ მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ თუ კანონით ამის შესაძლებლობა ჩემი ნებართვის გარეშეც განახორციელოთ იგი.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია. ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია, რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი, აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას;
==========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს.
==========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას უფლებამოსილი ადმინისტრაციული ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით ხელმძღვანელობა.
===========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, პირადი ნომერი, საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები, პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია უმჯობესია მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით, ვიდრე დანართის ფორმით.
==========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
=========
პატივისცემით,

ნიკოლოზ ნიკოლაძე