საპენსიო უზრუნველყოფა, ომში დაშავებულთა კომპენსაცია და ინტერნეტიზაცია

Currently waiting for a response from Government of Georgia, they should respond promptly and normally no later than (details).

ნიკოლოზ ნიკოლაძე

საქართველოს მთავრობის ადმინისტრაციას

მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის
მცხოვრები თბილისი რეგისტრაციის
გარეშე პირადი ნომერი და
ტელეფონის ნომერი მითითებულია
ხელმოწერასთან ერთად
(მიზანშეწონილია განცხადების ჯერ
ამობეჭვდა, ფაილის ჩამოტვირთვის
გარეშე, მერე დასკანერება
და შემდგომ რეგისტრაციის
პროცესის უზრუნველყოფა)

განცხადება:

რამდენიმე დღის წინ კახა კალაძემ აღნიშნა, რომ 2012 წლიდან პოლიტიკაში ვარო და ეტყობა ერევა უკვე რაღაცეები (ეშინია, რომ საკრებულოების არჩევნების ჩატარების არაკანონიერებას დავამტკიცებ) - რომ მიხეილ სააკაშვილის საარვევნო შტაბის ხელმძღვანელია. ისე კი ეს 12 ციფრი, როგორც ჩანს პრემიერ მინისტრსაც ჰყვარებია, 12 წელს ხელისუფლებაში ყოფნა დაგვიანონსა პრემიერად როცა ირჩევდა საქართველოს პარლამენტი და ერთს სავძენ ზედმეტად თვითდაჯერებულია იგი გერმანულ ბეჟუაშვილურ წიაღში გამოზრდილი პირი. სხვათაშორის არჩევნებთან დაკავშირებით ჩემი კერსონალური მონაცემების არაკანონიერად დამუშავებაზე (მათ შორის ამომრჩეველთა ერთიან სიაში შეყვანის კუთხით, ჯერ კიდევ არჩევნებამდე 2-3 კვირით ადრე ავღძარი შუამდგომლობა და ამ თუ სხვა მიზეზთა გამო თქვენ უწყვიტავთ უფლებამოსილებას).

ეხლა კი თხოვნით გადმოვალ და რადგან მაინტერესებს უცხოეთში მყოფ პენსიონრების რაოდენობა, გთხოვთ, მიშუამდგომლოთ ამ მონაცემის შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტრისგან მის მიღებაში, ისევე, როგორც იმ სტატისტიკური მონაცემების შესახებ, როდესაც საპენსიო სააგენტოში ან მკურნალობის პროცესების ან სამინისტროს უფლებამოსილებას მიკუთვნებული სხვა სფეროებში ქმედებების დროს გამოვლინდა არამართლზომიერად ორმაგი მოქალაქეობის ფლობის საკითხი და რამდენმა მოახდინა საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული წარდგინების განხორციელება - სააგენტოს წინაშე.

ამასთან გამომდინარე იქიდან, რომ მეტწილად ეს საკითხი ასევე ეხება ჯანდაცვის სამინისტროს (უცხოეთში საომარ ვითარებაში დაშავებული მოქალაქეებისადმი ზრუნვა), წარმოგიდგენთ შემდეგ ინფორმაციას.

საკითხი პირველი 1) - რამდენიმე დღის წინ პარლამენტში და ხელისუფლებაში გაისმა სახელმწიფო პოლიტიკურ თანამდებობის პირთა განცხადებები აქტიური საარჩევნო უფლებების შეზღუდვასთან მიმართებით, რომელთან მიმართებით, მე რომელსაც დაახლოებით 20 წელი მაქვს ნამსახურება საჯარო სამსახურში და 3 წელზე მეტია, როგორც რიგითი მოქალაქე, ექსპერტი, უფლედამცველი, ჟურნალისტი და თუ შემაფერხებელი გარემოებები ჩემს მიმართ კიდევ არ შეიქმნება პოლიტიკოსი, არ მქონდა და მაქვს ყურადღება ხსენებული საკითხი უყურადღებოდ დამეტოვა.

საარჩევნო თემატიკის შესწავლა ჯერ კიდე 2006-2007 წლებში მოვახდინე, მაშინ როდესაც ჩავაბარე საარჩევნო ადმინისტრაციის მოხელის გამოცდა და ავიღე სერტიფიკატი. ასევე იყო პერიოდი, როდესაც სასწავლო კურსის ფარგლებში, მევალებოდა რომელიმე პრობლემური საკითხის დამუშავება და პოლიტიკის დოკუმენტის შემუშავება. ჩემს მიერ შერჩეული ასევე 4 მნიშვნელოვანი თემიდან, საზღვარგარეთ საქართველოს მოქალაქეთა საარჩევნო უფლებების ხელმისაწვდომობის თემაზე შევჯერდით. ამასთან, შემდგომში გადავწყვიტე ამ თემის ირგვლივ საკანონმდებლო წინადადებების წარმოდგება და 2023-2024 წლების პერიოდში განცხადებების, შესაბამისად საკანონმდებლო წინადადებების რიცხვი 11 იყო. სამწუხაროდ საკონსტიტუციო სასამართლოში არჩევნების წელიწადს ვეღარ შევიტანე სარჩელი, კგონი კონსტიტუციაშიც იყო დათქმა მაგ კუთხით, შემდგომ ჩემი ყურით მოვისმინე კობახიძის პრემიერ მინისტრად არჩევისას, ნაციონალური მოძრაობისადმი გასაგონად/ დასამშვიდებლად - როგორ თქვა, რომ არჩევნები კლასიკურად ჩატარდებოა ((აღელვებდათ რა ნაცებს ჩემი აქტივობა, ირაკლი კობახიძემ დაუკმაყოფილა სურვილი მათ (რომ მე ბერკეტები შემქნოდა - ასპარეზე თავის დამკვიდრების და სხვათა შელახული უფლებებისათვის ბრძოლის და ნაცების და ნაცქოცების მიქარული ქმედებებისათვის პასუხის მოსათხოვნად).
თუ როდესმე პოლიტიკურ ასპარეზზე გამოვედი, პირველი რის რეკომენდაციასაც გავწევ, იქნება, რომ სახალხო დამცველიც არჩევითი პოზიცია იყოს და ხალხმა აირჩიოს ის კანდიდატი, რომელიც წლიდან წლამდე, 4 წლიან პერიოდში ვინც ხმაამაღლებული დაიცავს დაჩაგრულთა, დაზარალებულთა და დაშავებულთა ინტერესებს. არ მახსოვს ამას გავუსვი თუ არა ხაზი, თუმცა დარწმუნებით შემიძლია ვთქვა,რომ თუ როგორი უნდა ყოფილიყო სახალხო დამცველი (რომ ქონოდა უფლებამოსილება ქვეყნის ფარგლებს გარეთ მოქმედების) ეს ნამდვილად აღვნიშნე. ხოდა ჩემს მიერ სხვადასხვა კუთხით მცდელობების წარმოჩენაზე გადავალ, დაგისვამთ კითხვებს - რომლითაც თქვენი ჩუმი ჩანაფიქრების წარმოჩენას ვეცდები
=> თქვენს მიერ გამოცხადებულ ემიგრანტთათვის საარჩევნო უფლების შეზღუდვასთან მიმართებით, რომელიც ეფუძნება მათზე პოლიტიკური ზეწოლის მოხდენის საკითხს, ნაწილობრივ გეთანხმებით იმ კუთხით, რომ 2004-2013 წლებში ნაციონალური მოძრაობის მიერ შექმნილი კომპრომატებით და ფარული ვიდეო ჩსნაწერებით, რომლებიც შესაძლოა ქვეყნის ფარგლებს გარეთაც (მათი მოკავშირე ისრაელი, ევროპული სახელმწიფოები) გაეტანათ - ამის ალბათობა კი უკრაინაში კიდე უფრო მეტია, სადაც თავი მოიყარა ნაციონალური მოძრაობის მხარდამჭერმა იდეოლოგიამ და გახლეჩილი ოჯახების კვალობაზე მათი მანიპულირება კიდევ უფრო ადვილდება. თუმცა, თუ ამდაგვარ საფრთხეებს ამჩნევთ არჩევნებიდან გამომდინარე, საქართველოს ხელისუფლების მხრიდან რატომ ვერ ვხედავთ ქმედით ნაბიჯებს. ასე მაგალითად:

=> თუ ეს ეხება პირად მორალურ ასპექტებს - მაშინ უნდა შეიზღუდოს ის რესურსი, რომლებიც პირადი ცხოვრების ამსახველი ვიდეოების გავრცელებას და ხელმისაწვდომობას შეზღუდავს - დაიბლოკოს ყველა ის ფორმატი, მათ შორის პორნო ვებ გვერდები - სადაც შეიძლება ამდაგვარი რამ გავრცელდეს.
=> მეორე ასპექტია, დაწყებულ იქნეს ემიგრანტების მასობრივი ჩამოყვანა და ამის უზრუნველსაყოფად, საწყის ეტაპზე ბიუჯეტიდან 2.5 მილიარდი ლარი უნდა გამოიყოს ყოველწლიურად, რომ მაღალმთიანი რეგიონებიდან ემიგრირებული ადამიანები დაუბრუნდნენ ძირძველ მათ ნასახლარს, მინიმალური ყოველთვიური კომპენსაციის 1000 ლარის განსაზღვრით თითოეულ ცოლ ქმარზე და ოჯახის შემდგომ წევრზე 200-300 ლარის ტოლფასი დანამატის დარიცხით (ამავდროულად მესაქონლეობა და მთისათვის დამახასიათებელი სოფლის მეურნეობის დარგები კვლავ აღორძინდება). სიმართლე გითხრათ ხელისუფლება რას სჩადის ჯერ ჯერობით საბოლოოდ ვერ შევაფასე. მაშინ, როდესაც ხახვიც კი თყრქეთიდან შემოდის, ელემენტალური დიზელის საწვავზე გადასახდელებს არ აუქმებს, რომ მოსახლეობას სოფლის მეურნეობა გაუიაფდეს. არც მძიმე, სასოფლო სამეურნეო ტექნიკაზე, ან მომავლის ტექნოლოგიენზე, რომელიც მოცემულ პროცესს მოემსახურება - გადასახდელებს არ აუქმებს, ვიღაცამ ტრანპორტირების თუ ტურიზმის კუთხით ჩაბმა, რომ შეძლოს - ელემენტალური სწრაფდამტენებსაც არ დგამს ქალაქებში ელექტრო ავტოტრანსპორტისთვის, რომ საწვავის ყიდვისთვის უცხოური ვალუტა არ გავიდეს აზერბაიჯანში და რუსეთში. თქვენ არ ითვალისწინებ მომავლის სპეციალობების სწავლებას და ძვდლი გამოუსედეგარი საგნების ანოღებას საგანმანათლებო პროცესიდან. თუმცა, დემოგრაფიული პრობლემების გამოსწორების საჭიროება, ევროპელი პოლიტიკოსების მითითებების შემყურე ხელისუფლებას, როგორც ჩანს მნიშვნელოვან პრობლემად არ მიაჩნია. ხელისუფლება არ იღებს პასუხისმგებლობას არც ერთ უარყოფით შედეგებზე, შექმნილ ახალ პრობლემებზე, თითქოს კობახიძე გუშინ აერჩიათ - 21 თვე მიდის და ამ საკითხის ამდაგვარად დაყენება, შესაბამისად დავსვამ კითხვებს, რომ პარლამენტარებმაც სათანადოდ გაიაზრონ ყოველივე:
ა) მაშინ, როდესაც - შრომითი მიგრაციის პერსპექტივებით, თქვენი ამჟამინდელი გუნდის წევრი, თეა ახვლედიანი საქართველოში მყოფ მოსახლეობას არწმუნებდა, რომ უცხოეთში თუგინდ სეზონური დასაქმება მათ კეთილდღეობას მოუტანდა, იმ საფრთხეების წინაშე ჩააყენეთ ის ხალხი, რომლის გამო შემდგომ არჩევნების უფლება შეუზღუდეთ მათ?
ბ) მაშინ, როდესაც - სახელმწიფო თვითონ აგზავნის და აფინანსებს ახალგაზრდობას, უცხოეთში განათლების მისაღებად, მაშინაც მათ უცხოური პოლიტიკური ზეგავლენების მოქცევის რისკის ქვეშ აგდებთ?
გ) ამჟამინდელი დაზვერვის სააგენტოს უფროსი, წლების განმავლობაში, რომ დიასპორის საკითხებს კურირებდა, ეს გამოწვევა დიასპორის წარმომადგენლებთან კომუნიკაციისას, რომ ვერ ამოიკითხა ამის ბრალეულობა კისერზე ნუთუ ზარქუას და მის ძმაკაცს ოდიშარიას კისერზე არ აწევს?
დ) როგორც თქვენ ამბობთ დიასპორის წარმომადგენლები - 4 წელიწადში ერთხელ უნდა ჩამოვიდესო, დარეგისტრირდეს საარჩევნოდ, ხმა მისცეს და უკან დაბრუნდესო უცხოეთშიო, ასეთ შემთხვევაში სხვათა ნების საწინააღმდეგოდ რომ წავა და დაუბრუნდება უცხოურ გარემოს, ეს ზეგავლენა შემცირდება თუ პირიქით გაიზრდება?
ე) თავად თუ სწავლობთ თუ რა პერიოდებით სტუმრობს ხოლმე საელჩოს კონსული საელჩოსგან დაშორებულ იმ ქალაქებს, სადაც საქართველოს მოქალაქეთა მაღალი კონცენტრაციაა, აკმაყოფილებენ საკონსულო საქმიანობის შესახებ საქართველოს კანონით განსაზღვრულ საკონსულო ოლქის შემოვლის პირობებს? სატელევიზიო ეთერში ერთხელ მაინც დაგვანახეთ შემთხვევა, როდესაც შეხვდებით არა საელჩოსთან დაახლოებულ დიასპორის წარმომადგენლებს;
ვ) თქვენის აზრით აშშ-ში მყოფმა პირმა არაგეგმიურად სჯობს დახარჯოს მგზავრობისათვის პირობითად 1000 აშშ დოლარი ოჯახის თიყოეულ წწვრზე, იმისათვის ხმა რომ მისცეს თუ პირობითად - იმიტომ რომ კენჭისყრის უბანს არ უხსნის სახელმწიფო პირობითად აშშ მყოფმა და საქართველოში მომავალმა 10 000 პირმა, მხოლოდ გზისთვის დახარჯოს - 10 მილიონი აშშ დოლარი;
ზ) იმ ხალხმა რა უნდა ქნას, უსაბუთობის გამო, სამძიმარზეც რომ ვერ ჩამოდის საქართველოში რადგან უკან აღარავინ გაუშვებს/ შეუშვებს და ბანკების ვალები ოჯახს დაახრჩობს. თანაც თან მუდმივად ლანძღავთ ამ ბანკების უკან მდგომ პირებს და თან არაფერს აკეთებთ მოსახლეობის მხარდაჭერის მიზნით მათი პროცენტის შემცირებას ან სამშენებლო კომპანიებზე მოგების ლიმიტის შემცირებას.

საკითხი მეორე 2) - 2022 წლიდან მოყოლებული, უკრაინაში მიმდინარეობს ფართო მასშტაბიანი კონფლიქტი, ნებისმიერ მომენტში შესაძლოა ამან უფრო მძლავრი მასშტაბი და ხასიათი მიიღოს. იქ მყოფ საქართველოს მოქალაწეებს უწევ, ქვეყანაში მოქმედი საომარი და საგანგებო მდგომარეობის პირობებში ცხოვრება, შესაბამისად - იქ საქართველოს დიპლომატიური წარმომადგენლობები და საკონსულო დაწესებულებები უნდა მოქმედებდნენ (აბა უკრაინელებს სად სცალიათ სხვა ქვეყნებთან სხვაგვარი ორმხრივი ურთიერთობებისთვის, გარდა ომთან და კონფლიქტთან დაკავშირებული თემებისას) საკონსულო საქმიანობის შესახებ საქართველოს კანონის სამართლებრივი დაცვით განსაზღვრული მუხლის იმ ნორმის გათვალისწინებით, საქართველოს ფიზიკური და იურიდიული პირების მიმართ, ადგილსამყოფელ სახელმწიფოში შექმნილი კრიზისული მდგომარეობის დროს, რომელიც შესაძლოა დაკავშირებული იყოს ბუნებრივ ან ტექნოგენურ კატასტროფასთან, საომარ ან საგანგებო მდგომარეობასთან, სანიტარიული, ფიტოსანიტარიული ან ვეტერინარული მდგომარეობის გართულებასთან, ახორციელებს შესატყვისი ქმედებებით.

თავად ის ფაქტი, რომ ქართველი მოხალისეები მიენდნენ ნაციონალური მოძრაობის წარმომადგენლებს - იღებენ ომში მონაწილეობას უკვე ნეგატიურ მოვლენად მიმაჩნია. სამწუხაროდ ვერ აღიკვეთა მათი ომში მონაწილეობის ფაქტი, ხელისუფლებას შეეძლო მსგავსად ევროპის კავშირში მგზავრობისათვის არასაკმარისი დოკუმენტაციის ფლობისა, რაიმე ფორმით შეეფერხებინათ მათი რეკრუტირების და უკრაინისკენ გამგზავრების პროცესი.
მითუმეტეს თუ გავითვალისწინებთ, რომ უკრაინის ხელისუფლება არა ქართველი ხალხის - არამედ ნაციონალური მოძრაობის მხარდამჭერებისგანაა და ისინი განარჩევენ ამ კუთხით ქართველ ხალხს. უკრაინელთა ომამდე არსებული მენტალიტეტის (კორუფციული გარემო) და ომთან დაკავშირებული დანაშაულებრივი ქმედებების ბუნების გათვალისწინებით, არ გამოვრიცხავ მათი ნაწილის ჩაბმას რაიმე კანონსაწინააღმდეგო სფეროში.

ამ ომის შედეგად, 2022 წლის თებერვლის შემდგომ - 50 ზე მეტი ქართველი გარდაიცვალა, ალბათ ერთი მაგდენი 2014-2022 პერიოდში. ყველა ცხედრის გადმოსვენების ხარჯები საქართველოს სახელმწიფომ უზრუნველყო, როგორც ეს ყველა უცხოეთში გარდაცვლილი პირის მიმართ ხორციელდება.

თუმცა, ვიკვლევ რა უკრაინაში ომის მიმდინარეობას (სამხედრო სფეროსადმი განსაკუთრებული ინტერესი გამაჩნია იქიდან, რომ ჩემი მშობელი სამხედრო პირი იყო და ასაკთან შესაბამის საქართველოში მიმდინარე კონფლიქტებშიც ჩართული იყო) ჩემთვის უცნობია გარდაცვლილ ოჯახის წევრებს არსებით ან საერთოდ კომპენსაციას თუ აძლევენ.

ინტერნეტში წამიკითხავს - რომ სტამბულის მერია იქ გარდაცვლილ ჩვენს მოქალაქეთა გადმოსვენებაში მხარდაჭერას გვიწევს ხოლმე (რისთვისაც მათ მიმართ მადლიერების მეტი რა ითქმის) იყო თუ არა მზაობა და აქტიურობა უკრაინელთა მხრიდან გადმოსვენების ან სხვა ხარჯების გაღებაზე. ლოგიკურია, რომ დაჭრილთა და დაშავებულთა რაოდენობა მოცემულ ციფრებს ბევრად უნდა აღემატებოდეს. გააჩნია კი საქართველპს დიპლომატიურ სამსახურს რთული დაშავება დაზიანების მქონე პირთა შორის რამდენია საქართველოს მოქალაქე, რომელთაც კომპლექსური მკურნალობა სჭირდებათ? მათ შორის ვინც ნაღმზე ან დაბომბვისას მიიღეს ჭრილობები, მოხდა მათი კიდურების ამპუტაცია, არის თუ არა ქართველ მებრძოლთა შორის რეგისტრირებული, როგორც ფიზიკური შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირი. ამ საკითხებზე მიხეილ სარჯველაძეს ჯერ კიდევ ადამიანის უფლებათა კომიტეტის ხელმძღვანელად ყოფნისას უნდა ეფიქრა და მითუმეტეს ეხლა, როდესაც ჯანმრთელობის დაცვის მინისტრია, მგონი უკვე 21 თვეა. რა იღონეს საგარეო საქმეთა სამინისტროსთან ერთად, რათა უზრუნველყოფილიყო ფიზიოთერაპია, ფსიქოლოგიურ მხარდაჭერა და საექთნო მოვლა. გაარკვია კი საელჩომ - რამდენად ხარისხიანი სამედიცინო ოპერაციები ტარდება იქ. თუ დამაიმედებელი არაფერი ხდებოდა მძიმედ დაშავებულის ისტორია მიაწოდა ჯანდაცვის სამინისტროს შესაფასებლად? მიწოდებული მონაცემებიდ შესაბამისად, აღრიცხა ის პირები, რომლებიც სამედიცინო მეთვალყურეობას საჭიროებდნენ?საკონსულო საქმიანობის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, საქართველოს ფიზიკური და იურიდიული პირების მიმართ სამართლებრივი დაცვა შეიძლება განხორციელდეს ადგილსამყოფელი სახელმწიფოს სამართალდამცავ და მართლმსაჯულების ორგანოებთან, ასევე ადმინისტრაციულ ორგანოებთან და კერძო სამართლის სუბიექტებთან ურთიერთობის დროს. საკონსულო თანამდებობის პირი უფლებამოსილია შესაბამისი რწმუნების გარეშე წარმოადგინოს საქართველოს ფიზიკური და იურიდიული პირების კანონიერი ინტერესები ადგილსამყოფელი სახელმწიფოს სახელმწიფო ორგანოებთან და კერძო სამართლის სუბიექტებთან საქართველოს ფიზიკური და იურიდიული პირების უფლებებისა და კანონიერი ინტერესების დაცვისთვის პასუხისმგებელი წარმომადგენლის განსაზღვრამდე. სოციალური ქსელის და მედიის ფარგლებში ჯერ კიდევ პანდემიამდელი პერიოდიდან მოყოლებული არაერთხელ გაჟღერებულა იმ შეხვედრების და სწავლების შესახებ, რომელიც საკონსულო კრიზისების მართვას შეეხებოდა და რომელშიც მონაწილეობას, როგორც მოქმედი საკონსულო ფუნქციების განმახორციელებელი პირები, ასევე, სამომავლოდ საკონსულო თანამდებობის პირებად წამსვლელი პირებიც იღებდნენ მონაწილეობას.

ლოგიკურია, რომ საგარეო საქმეთა სამინისტროს ხელმძღვანელობას, მოცემული სწავლება/ პროგრამა შეეტანა იმ სპეციალურ სასწავლო პროგრამაშიც, რომელიც საკონსულო საქმიანობის შესახებ საქართველოს კანონიდან გამომდინარე, მხოლოდ მაშინ იძლევა საკონსულო თანამდებობის პირად დანიშვნის შესალებლობას, თუ პირი „დიპლომატიური სამსახურის შესახებ“ საქართველოს კანონით განსაზღვრულ, დიპლომატიური თანამდებობის პირის როტაციის წესით სამუშაო მივლინებით წარგზავნისათვის აუცილებელ მოთხოვნებთან ერთად აკმაყოფილებს, მინისტრის ბრძანებით დამტკიცებული, სამინისტროს მმართველობის სფეროში შემავალი სსიპ-ის − საქართველოს საგარეო საქმეთა სამინისტროს ლევან მიქელაძის სახელობის დიპლომატიური სასწავლო და კვლევითი ინსტიტუტის მიერ ორგანიზებული სპეციალური სასწავლო პროგრამის გავლას და შესაბამისი სერტიფიკატის მიღების მოთხოვნას.

ამ ცოდნის პირობებში, საინტერესოა ასევე, სსქართველოს დიპლომატიური სამსახური თუ აგროვებს ინფორმაციას

=> დაბომბვის შედეგად საქართველოს მოქალაქეების სატრანსპორტო საშუალებების და საცხოვრებელი ფართები ს დაზიანების ფაქტების შესახებ;
=> ევაკუირების საჭიროების მქონე პირთა შესახებ ინფორმაციის შეგროვებას (შესაძლოა ომის დაწყებიდან მეორე ან მესამე წწლს გადაწყვიტეს დაეტოვებინათ სახლ კარი და წამოსულიყვნენ).
=> რისკის ქვეშ მყოფი განსაკუთრებული საჭიროების (დაშავებული, დასახიჩრებული) სამოქალაქო პირების მონაცემთა შეგროვებას, მათ შორის საომარ ოპერაციებში ჩართულ იმ მოქაპლაქეების შესახებ, რომელთაც არასათანადო მკურნალობა და, არაშესატყვისი საკონტრაქტო პირობები (კომპენსაციის თანხას და შემდგომ მკურნალობის დაფინანსებას თუ არ განსაზღვრავს) გააჩნდათ. ეს მონაცემები შესაბამისი სამედიცინო ისტორიებითურთ გსდაიგზავნა თუ არა დროულად უფლებამოსილ სახელმწიფო ორგანოში?

არასათანადო მკურნალობის ჩატარების და მდგომარეობის გაუარესების პირობებში, ეს ყველაფერი საბოლოო ჯამში საქართველოს ხელისუფლების საზრუნავი გახდება და იმ პირობებში, როდესაც ჩემი შემოთავაზება ომის ვეტერანებისათვის ბიუჯეტის გაორმაგების (რასაც 80 მილიონი ლარი სჭირდება) და მათვის საუკეთესო ჯანმრთელობის დაზღვევის საოჯახო პაკეტის შეძენის შესახებ რეკომენდაცია რეაგირების გარეშე რჩება, სხვა სახელმწიფოს ინტერესებისთვის ბრძოლაში დაშავებული საქართველოს მოქალაქეები დიდი ალბათობით ვერ მოექცევიან განსაკუთრებული ყურადღების ქვეშ.
შესაბამისად, გთხოვთ მაცნობოთ რა ვითარებაა ამ კუთხით, გროვდება და მუშავდება თუ არა მონაცემები, რომ ხსენებულ პირებს არ გაეზარდოთ ჯანმრთელობის რისკი, ასევე, უკრაინულ მხარესთან ომის დამთავრების შემდგომ დიპლომატიური არხებით და თუ არ გაჭრა ამ ვითარებამ, სამართლებრივი დავის წამოწყების გზით გადავჭრათ პრობლემა.
======
საკითხი მესამე - 3)

2023-2024 წლებში საქართველოს პარლამენტში წარვადგინე საკანონმდებლო წინადადება, რომლის მიხედვითაც - მსურდა გამომესწორებინა ის ვითარება, რომელიც საბიუჯეტო თუ საშემოსავლო/ საგადასახადო შეღავათებისგან არამართლზომიერად ათავისუფლებდა უცხოეთში სამუშაო მივლინებაში მყოფ დიპლომატიურ თანამდებობის პირს.

კერძოდ, საქართველოს საგადასახადო კოდექსის შესაბამისად, იმპორტის გადასახადისგან თავისუფლდება
ფიზიკური პირის მიერ უცხოეთში ყოველ 6 თვეზე მეტი ხნით ყოფნის შემდეგ საქართველოში შემოსული ფიზიკური პირის მიერ საგარეო-ეკონომიკური საქმიანობის ეროვნული სასაქონლო ნომენკლატურის 28-ე–97-ე ჯგუფების (გარდა 87-ე ჯგუფისა) შესაბამისი 15 000 ლარის ღირებულების საქონლის იმპორტი, რომელიც არ არის განკუთვნილი ეკონომიკური საქმიანობისათვის, ხოლო საზღვარგარეთ საქართველოს დიპლომატიური წარმომადგენლობიდან ან საკონსულო დაწესებულებიდან როტაციის წესით სამუშაო მივლინებიდან გამოწვეული დიპლომატიური თანამდებობის პირისათვის
– დამატებით მის მიერ პირადი სარგებლობისათვის განკუთვნილი საქონლის (ოჯახზე თითო სატრანსპორტო საშუალების, მაცივრის, კომპიუტერისა და ტელევიზორის) იმპორტი.

სტატისტიკური მონაცემები ნამდვილად არ გამაჩნია თუ რამდენი მანქანა შემოდის ამ ფორმით და ჯამში რა შეღავათის ოდენობაზეა საუბარი, თუმცა, საშუალოდ, რომ ვიანგარიშოთ, შეღავათის ოდენობა თითოეულ სატრანსპორტო საშუალებაზე 800-1200 აშშ დოლარის ფარგლებში უნდა მერყეობდეს;
- უცხოეთში, საქართველოს დიპლომატიური წარმომადგენლობებისა და საკონსულო დაწესებულებებების დიპლომატიურ თანამდებობის პირთა რაოდენობა, საქართველოს საელჩოების ვებ გვერდების თანახმად, არანაკლებ 350 პირი უნდა იყოს. ხოლო დიპლომატიური სამსახურის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, დიპლომატიური თანამდებობის პირის (გარდა დაწესებულების ხელმძღვანელისა) როტაციის წესით სამუშაო მივლინების ვადა სამი წელია, რომელიც შეიძლება გახანგრძლივდეს არაუმეტეს ერთი წლით.

- შესაბამისად, ყოველწლიურად სამუშაო მივლინებას შესაძლოა ამთავრებდეს 100 დიპლომატიური თანამდებობის პირი, ხოლო 70 მათგანმა კი მოისურვოს საგადასახადო შეღავათებით სარგებლობა.არაა გამორიცხული, რომ ასეთი მანქანები, შეძენიდან და საქართველოში ჩამოსვლიდან მალევე გაყიდვას დაექვემდებაროს/ იყიდებოდეს. შესაბამისად, სახეზე უნდა გვქონდეს აშკარად ეკონომიკური ინტერესი და არა როტაციის ფარგლებში კეთილმოწყობის დროს შეძენილი მანქანისთვის დამატებითი გადასახდელების აცილება.

=> კოდექსში, მოცემული ჩანაწერის მიხედვით, გამომდინარე იქიდან, რომ ნორმა კონკრეტულ მოთხოვნებს არ აწესებს, მოცემული შეღავათებით შეიძლება ისარგებლოს იმ პირმაც, რომელიც სატრანსპორტო საშუალებას პირობითად რამდენიმე დღით ადრე შეიძენს და თან ისე, რომ იგი საერთოდ არ იქნება ნამყოფი არც მისი მივლინების ქვეყანაში.

სამწუხარო ისაა, რომ ანალოგიურ მიდგომებს არ აწესებთ დიასპორის წარმომადგენლებისთვის, ემიგრანტებისათვის, რომლებიც 10 წელი (5 წელიც თანასწორობას უზრუნველყოფს, რადგან დიპლომატსაც სამს+ერთი წელი უწევს) უცხოეთში უწყვეტად (პირობითად წელიწადში ერთჯერადად არაუმეტეს 3 თვით ჩამოსვლისა) ცხოვრობენ და საქართველოში დაბრუნებულებს, დაგროვილი ავეჯი, საყოფაცხოვრებო ნივთების, სამოსის და სხვა ნივთების წამოსაღებად მოუწევთ პირობითად სამარშუტო ტაქსის შეძენა. აბა რა აზრი აქვს 15 000 ლარის ღირებულების საქონლზე შეღავათის დაწესებას, თუ ტრანსპორტირების ხარჯი გაუძვირდებათ. საქართველოს კონსტიტუციაში და უცხოეთში მყოფი თანამემამულეებისა და დიასპორული ორგანიზაციების შესახებ კანონში არსებული ჩანაწერები - აბა რისთვისაა, სახელმწიფო ზრუნავს უცხოეთში მცხოვრები თანამემამულეების სამშობლოსთან კავშირის შენარჩუნებასა და განვითარებაზე და საქართველოს სახელმწიფო ხელს უწყობს უცხოეთში მცხოვრებ თანამემამულეებს საქართველოსთან კავშირისა და ეროვნული იდენტობის შენარჩუნებაში და საქართველოში დაბრუნებაში.

შესაბამისად, უცხოეთში მყოფი დიპლომატიური თანამდებობის პირისათვის სამუშაო მივლინების პერიოდში პირადი ყოფაცხოვრების მოწესრიგების ხელშეწყობის მიზნით ზოგადი ჩანაწერის (კონკრეტული პირობების გარეშე) არსებობა ნებისმიერ შემთხვევაში აგულიანებს მანქანის შეძენის და საქართველოში ჩამომყვან მსურველ პირებს, მიუხედავად იმისა სამუშაო პერიოდის განმავლობაში მათ ეყოლებათ პირადი თუ სამსახურებრივი ავტომანქანა.

მე მსურდა, რომ ამ შესაძლებლობით ესარგებლათ მხოლოდ იმ პირებს, რომელთა მფლობელობაში არსებული სატრანსპორო საშუალება რამდენიმე ადრე თვით მაინც ეყოლებოდათ სარგებლობაში/ მართვაში - სანამ როტაციის წესით სამუშაო მივლინება დაუსრულდებოდათ და საქართველოში წამოყვალნის დროც დადგებოდა.

მე ნამდვილად არ ვიცი უცხოეთის პრაქტიკა და კანონმდებლობა როგორია ამ მხრივ, თუმცა, ჩემს ახალგაზრდობაში ბევრჯერ მსმენია, როდესაც მივლინების დასრულების წინა პერიოდში რომელიმე უცხოელი დიპლომატი, სხვა დიპლომატზე ასხვისებდა მის საკუთრებაში არსებულ სატრანსპორტო საშუალებას ადგილზე, სხვა ქვეყნის დიპლომატებზე, პირდაპირი მიყიდვის ან აუქციონის წესით.

საგულისხმოა, რომ ჩემს მიერ წარდგენილი საკანონმდებლო წინადადება, შემდგომი განხილვისთვის გადაგზავნილი იქნა საგარეო საქმეთა სამინისტროში, რომლის ასლი როგორც ერთ ერთი ადრესატი მეც გამომეგზავნა. თუმცა, განხილვის შედეგების შესახებ არ მიმიღია. სწორედ ამდაგვარი შემთხვევებიდან გამომდინარე, მსურდა და მსურს ჩემს მიერ წარმოდგენილი ყველა იმ საკანონმდებლო წინადადებების განხილვის დროებითი შეჩერება/ დაბლოკვა, რომლის საქმისწარმოების პროცესი ჯერ არ დასრულებულა. ამიტომ გთხოვთ, მომაწოდოთ ამ წინადებების ირგვლივ შეგროვებული ინფორმაცია და არგუმენტაცია, ხოლო ამ მონაცემთა მიღების შემდგომ ვადა აითვლება და თითოეული ასეთი საქმისათვის ვადად მინიმუმ ერთი სამუშაო დღე განისაზღვროს.

დავუბრუნდები ამ საკითხს და ავღნიშნავ, რომ ეს საკითხი წარმოშობს ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ პირადი პირადი ინტერესებით ხელმძღვანელობას, კომფორტის ზონიდან არ გამოსვლას და არასახელმწიფოებრივად აზროვნებას.
========
საკითხი მეოთხე -4)
არ არის საქართველოს მოქალაქე და საქართველოში სტატუსის მქონე მოქალაქეობის არმქონე პირი. შესაბამისად, სახელმწიფოებრივი დანაშაული იქნება თუ ეთნიკური კომფლიქტის პირობებში მათ მიერ საქართველოს მოქალაქეობის დამადასტურებელი დოკუმენტის არ ფლობის პირობებში ისინი მივიჩნიოთ უცხოელებზე. ანალოგიურ მითითებას აკეთებს, საქართველოს მოქალაქეობის შესახებ საქართველოს ორგანული კანონი, რომლის თუ არ ვცდები 30 პრიმა მუხლის თანახმად თანახმად:
ა) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული პირი, რომელიც აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ ოსეთის ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე ცხოვრობდა 1991 წლის 21 დეკემბრამდე, არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ არსებობს ამ კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება;
ბ) საქართველოში 1991 წლის 21 დეკემბრამდე დაბადებული და აფხაზეთის ავტონომიურ რესპუბლიკაში ან ცხინვალის რეგიონის (ყოფილი სამხრეთ ოსეთის ავტონომიური ოლქის) ტერიტორიაზე 1991 წლის 21 დეკემბრამდე მცხოვრები პირის შვილი, რომელსაც არ მიუღია სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა და რომლის მიმართაც არ არსებობს ამ კანონის მე-16 მუხლით გათვალისწინებული რომელიმე გარემოება.

გარდა იმისა, რომ მათ მოქალაქეობის დადგენის მიზნით შესაბამის უფლებამოსილ სამსახურს უნდა მიმართონ (რისთვისაც მოცემულ ეტაპზე მოტივაცია ვერ ექნებათ, ყველა ვერ გადაწყვიტავს საქართველოში მკურნალობას) ისინი არსებული კონფლიქტის მოგვარების დინამიკიდან გამომდინარე (რაშიც ხელისუფლების პასიურობის წვლილიც უნდა იყოს), არც კი გაიფიქრებ საქართველოს მოქალაქის პასპორტის აღებას. თუმცა, პირობითად პენსიის აღების ინტერესის გათვალისწინებით, რაც თუ არ ვცდები 350-450 ლარის ფარგლებში მერყეობს მათ შორის ასაკიდან გამომდინარე, გაუჩნდეთ სურვილი თუგინდ წელიწადში ერთხელ საქართველოს ხელისუფლების კონტროლირებად ტერიტორიაზე ჩამოსვლის და 4000 ლარის აღების.
1) მოცემული გადაადგილების და კავშირების გაზრდამ, შესაძლოა შექმნას გარკვეული დადებითი ურთიერთობები მხარეთა შორის;
2) პენსიების გაზრდის შემდგომ, შესაძლოა საგუძვლები ჩაეყაროს ისეთ ჰუმანურ ურთიერთობებს, რომელიც ჟენევის მოლაპარაკებათა ფორმატში საერთოდ ვერ წყდება;
3) წლების მერე, შესაძლოა მხარეთა შორის მცირე სასურსათო სასოფლო მეურნეობის პროდუქტთა ვაჭრობის ელემენტი გაჩნდეს მხარეთა შორის.

ამასთან, კონფლიქტის დარეგულირების და ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენის მოცემული შანსის გარდა ამ (ოკუპირებულ ტერიტორიაზე მცხოვრები ადამიანების საქართველოს სახელმწიფოს მხრიდან სრულფასოვანი მფარველობა, ინტეგრირება და მხარდაჭერა გამოხატავს) ქვეყნის გაცხადებულ დეოკუპაციის პოლიტიკას საკითხის დარეგულირება უნდა გამომდინარეობდეს კონსტიტუციის ნორმებიდან გამომდინარე, რომელიც უკავშირდება თანასწორობის უფლებას (მე-11 მუხლის მთელი რიგი პუნქტები), მათ შორის დისკრიმინაციის დაუშვებლობას, მათ შორის ეთნიკური და საცხოვრებელი ადგილის ნიშნით, ასევე კონსტიტუციის 34-ე მუხლი, რომლის თანახმად ადამიანის ძირითადი უფლების შეზღუდვა უნდა შეესაბამებოდეს იმ ლეგიტიმური მიზნის მნიშვნელობას, რომლის მიღწევასაც იგი ემსახურება. მე ამ საკითხს სიღრმისეულად არ ჩავძიებულვარ მცირე დროიდან გამომდინარე, თუმცა, თუ განვიხილავთ იმას რომ სახელმწიფო/ ასაკობრივი პენსია ასევე გაიცემა ხანდაზმული პირის ჯანმრთელობასთან დაკავშირებული გამოწვევების ხელმისაწვდომობის მხარდაჭერის მიზნით, ჩემს მიერ წამოწეული საკითხი ასევე დაუკავშირდება კონსტიტუციის 28-ე მუხლს, ისევე, თუ აღვიქვამთ, რომ პრობლემის თუ გამოწვევის მოგვარებლობით ირღვევა კონსტიტუციის 32-ე მუხლის პირველი ე პუნქტი, რამეთუ
საქართველომ მფარველობს უნდა გაუწიოს თავის მოქალაქეს განურჩევლად მისი ადგილსამყოფლისა, საკითხის სამართლებრივად და ფინანსურად მოწესრიგება სულაც არ უკავშირდება ოკუპირებულ ტერიტორიებზე იურისდიქციის აღდგენასთან დაკავშირებულ გამოწვევას.

აქვე, ადამიანის უფლება, ჰქონდეს მინიმალური საარსებო პირობები, სახელმწიფოს პოზიტიური ვალდებულება და სოციალური სახელმწიფოს უმთავრესი პრინციპია.

შესაბამისად, მიზანშეწონილია კონსტიტუციის იმ ნორმის შეფასება, რომელიც განსაზღვრავს კანონის გავრცელების, შესაბამისად პენსიის მიმღებ პირთა წრეს და მოცემული განსხვავებული ვითარების გათვალისწინებით, ამ პირთა წრეში არ მოიხსენიებს ან პირადობის ნეიტრალური მოწმობის/ ნეიტრალური სამგზავრო დოკუმენტის მფლობელი პირები ან ოკუპირებულ ტერიტორიებზე ლეგიტიმურად მცხოვრებ იმ პირებს, რომელთაც სხვა ქვეყნის მოქალაქეობა არ მიუღიათ.

აქვე, მომიტევეთ თუ მუხლები და პუნქტები არასრულად იქნება მოცემული. კონსტიტუციის მეორე თავთან საკითხის (პენსიის შესახებ საქართველოს კანონის ხსენებული პუნქტის ან სხვა სამართლებრივი აქტის) შეფასების და დადებითი პოზიციის შემუშავების შემდგომ, ვფიქრობ, რომ იგი შემდგომი განხილვისთვის.

დამატებით აღვნიშნავ რომ გარდა იმისა რომ დიდი სურვილი მაქვს შევრიგდეთ ჩვენს აფხაზ და ოს ძლებთან, ასევე, მინდა კონფიქტით და კონფლიქტით დაზარალებულ პირთა უფლებებსა და გამოწვევებზე კვლავ გავაგრძელო მუშაობა და საჭიროებისამებრ, როგორც ამის სურვილი მქონდა 2024 წელს პასიური საარჩევნო უფლების რეალიზაციის შემთხვევაში გამჩენოდა ახალი, თვისობრივად განსხვავებული ელექტორატი, იგივე მესურვება ასევე შემდგომი არჩევნების ფარგლებშიც.
========
საკითხი მეხუთე -5)

მონაცემებს ღიად, ვერბალურად, ყოველგვარი მონაცემთა დაფარვის გარეშე გასცემენ, მათ შორის იმ შემთხვევაში, როდესაც ამ მონაცემებს ცვლი (მათ მიერ მოწოდებული ვერსია ან შენთვის სასურველი კოდი უფლებამოსილ თანამშრომელს, ოპერატორს თუ სხვა ადმინისტრაციულ პერსონალს ეცოდინება). ამასთან ვეჭვობ, რომ ისინი ხელს აწერდნენ პერსონალური მონაცემების გაუმჟღავნებლობის შესახებ რაიმე კონტრაქტს, რომელიც მონაცემთა საჯაროდ გამოყენებას, მესამე პირებთან გაუვრცელებლობის დაავალდებულებდა. ამასთან, ვფიქრობ, რომ პრობლემა მხოლოდ ამით არ შემოიფარგლება. მაგალითისთვის, კომპანია მაგთის მიერ 2025 წლის სექტემბრის დასაწყისში დაანონსებული სიახლის 07/09 დან იგივე ტარიფით უფრო ხარისხიანი ინტერნეტის 50 mbps ის ნაცვლად 70 mbps ის მიწოდება უზრუნველყო (ყველაზე მინიმალური ინტერნეტ სიხშირის მოცულობა, ყველაზე მაქსიმალური 100 mbps ია). რამდენადაც მახსოვს ამ საკითხზე მთავრობის ადმინისტრაციას 2025 წლის პირველ ნახევარშიც მივმართე (ალტერნატიული დაბალსიხშირიანი ინტერნეტის მოწოდებაზე). ამასთან, მოცემული განცხადების დამუშავების პროცესში დაგუგვლის შედეგად, მოვიძიე გარკვეულ ინფორმაციას, რომელიც ხსენებულ შესაძლებლობებს უკავშირდება - უფრო ხარისხიანი ვიდეოების მიღებას ან უფრო მეტი მოწყობილობის ინტერნეტში ჩართვას უკავშირდება. თუმცა, ჩემთვის მთავარია გავარკვიო თუ რომელ შესაძლებლობებს უკავშირდება ინტერნეტის გავრცელების მეტი არეალს დაფარვის შესაძლებლობა (გამომდინარე იქიდან, რომ მგონი თითქმის ყველა დაბალ სართულებზე მცხოვრები პირების ე.წ. ვაიფაი ექაუნთის დასახელება საცხოვრებელი ეზოს თუ გზის მიმდებარედ მოჭყობილობისთვის მოძიებადი ხდება), ზემოხსენებული მონაცემების ფლობისას თუგინდ მინიმალური საფრთხეების არსებობის პირობებში, - ზემოაღნიშნულ mbps, როუტერს თუ სხვა რამეს. თუ ეს ყველაფერი (სიძლიერე) როუტერის ბრალია, მაშინ გაუგებარია პირობითად თუ ნეტფლიქსის ან მსგავსი პაკეტს არ სთავაზობ ინტერნეტ ტელევიზიის მომხმარებელს ინტერნეტ პროვაიდერი, რატომ უნდა ზრდიდე აბონენტის ინტერნეტ ხარისხს ან რატომ იძენს იმდაგვარ როუტერს, რომლითაც მომხმარებელი კმაყოფილი არ იქნება. ამ სიტუაციაში გასათვალისწინებელია, პერსონლურ მონაცემების დაცვის შესახებ კანონის ის ნორმა, რომლის თანახმად მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან. თუმცა, აქ გამოწვევა მხოლოდ იმაში არაა, რომ ინტერნეტ პაროლის გამოყენება შეიძლება მხოლოდ მას შემდეგ, რაც ამ მონაცემს არამართლზომიერად გამოიყენებს ან გაანდობს მესამე პირს ინტერნეტ პროვაიდერის თანამშრომელს. ეს რისკი ასევე მაშინაც დადგება თუ სპეციალური ცოდნის მქონე პირი (საქართველოს მთავრობაც უწყობს ხელს ასეთი უცხო ქვეყნის მოქალაქეების დამკვიდრებას) დაინტერესდება შეაღწიოს ღია სივრცეში გავრცელებულ ფიზიკური პირის საოჯახო ინტერნეტის ე.წ. ვაიფაის, რითაც მას ექნება შესაძლებლობა, რომ შეაღწიოს მომხმარებლის ინტერნეტ მიმოწერაშიც, გაეცნოს ჩანაწერებს და თავისთავად მისი თუ მისი ოჯახის წევრთა პერსონალურ მონაცემებს.
შესაბამისად, გამიწიეთ კონსულტაცია შემდეგზე:
1) არის თუ არა ვალდებული ინტერნეტ პროვაიდერი უზრუნველყოს მომხმარებლის რეგისტრაციასთან და მასში ცვლილებებთან დაკავშირებული მონაცემების უფრო უსაფრთხო ფორმით მიწოდება;
2) პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ ზემოხსენებული ნორმიდან გამომდინარე, არის თუ არა ინტერნეტ პროვაიდერი ვალდებული უზრუნველყოს იმდაგვარი ინტერნეტის მიწოდება (ან იმდაგვარი მომსახურების მომხმარებლისათვის შეთავაზება), რომლის შედეგად ინტერნეტის დაჭერა პირადი სივრცის/ საცხოვრებელი ფართის მიღმა შეუძლებელი იყოს.
========
გთხოვთ, საპასუხო ინფორმაცია მომაწოდოთ იმავე ფორმითაც, რა ფორმითაც მოცემული განცხადება ჩემგან იქნა წარმოდგენილი, ასევე პდფ ფორმატში, მოთხოვნილი ინფორმაციის ძირითად ტექსტში ასახვის ფორმით.
=====
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ (თუ ეს გათვალისწინებულია საქმისწარმოების წესით), დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც (საჭიროებისამებრ ჩემი განცხადებებისპ დასალმუშავებლად ცალკე კომპიუტერული მოწყობილობის გამოყოფა).
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან.
===========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადებებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც askgov.ge-ზე ასევე ჩემს ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი განცხადებები, წარმოდგენილი/ მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ თუ კანონით ამის შესაძლებლობა ჩემი ნებართვის გარეშეც განახორციელოთ იგი.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია. ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია, რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი, აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას;
==========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს.
==========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას უფლებამოსილი ადმინისტრაციული ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით ხელმძღვანელობა.
===========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, პირადი ნომერი, საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები, პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია უმჯობესია მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით, ვიდრე დანართის ფორმით.
==========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
=========
პატივისცემით,

ნიკოლოზ ნიკოლაძე