იძულებით გადაადგილებულ პირთა საცხოვრისით დაკმაყოფილების და სოციალური დახმარების პირობების შესახებ
მოგესალმებით,
საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს, ხსენებული სამინისტროს საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელი პირს (გთხოვთ, მხედველობაში მიიღოთ განცხადების ბოლოში მოცემული უსაფრთხოების ზომები).
საქართველოს კონსტიტუციისა და საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის შესაბამისად, გთხოვთ, მომაწოდეთ შემდეგი სახის საჯარო ინფორმაცია (მოცემულია ხუთი შეკითხვა, პასუხი მესაჭიროება ოფიციალური ფორმით, ტიტულოვან ბლანკზე შედგენილი კორესპონდენციის სახით):
1) იძულებით გადაადგილებულ პირთა რაოდენობა, გაიმიჯნოს მათი განსახლების ადილების მიხედვით;
2) რამდენი სახელმწიფოს დაფინანსებით ახლად აშენებული საცხოვრებელი ბინა (რამდენ სულ მოსახლეზე) გადაეცათ (სად, რომელ რაიონში, ქალაქში) იძულებით გადაადგილებულ პირებს (სასურველია წლების მიხედვით ჩაშლა);
3) ინტერნეტში 2025 წლის 29 სექტემბერს გავრცელებული ინფორმაციის თანახმად, ზუგდიდში, დევნილი ოჯახების განსახლების მიზნით, 7 მრავალსართულიანი კორპუსი შენდება. რამდენად სწრედ გავიგე არ ვიცი - მშენებლობის ბიუჯეტი კი 191 000 000 ლარზე მეტია. => ჩემი კითხვა კი მდგომარეობს შემდეგში - რატომ არ ახდენს სამინისტრო, ჯარის და პოლიციის საცხოვრისით უზრუნველყოფის პროგრამის ანალოგიური პროგრამის განხორციელებას და დევნილებს შესთავაზოს 100-200 აშშ დოლარად ბინებით დაკმაყოფილება (იქნებ წლობით რიგში ლოდინს ურჩევნიათ ამდაგვარად გადაწყვიტონ თავიანთი გასაჭირი). აღარც მიგრაციაში წავიდოდნენ და აღარც წლებს დაკარგავდნენ უკეთესი მომავლის მოლოდინში. საინტერესოა რა გამოსწორდა ამ მხრივ ირაკლი კობახიძის პრემიერ მინისტრად გახდომის, 20 თვის გასვლის შემდგომ.
ცნობისათვის: თუ ვივარაუდებთ, რომ არაუმეტეს 800 ლარი უჯდება ზემოხსენებელ მშენებელ კომპანიას კვადრატული მეტრი (ჯამში დაახლოებით 135 მილიონი ლარი იქნება ხარჯი) და თუ ათასი ლარი 170 მილიონი ლარი. თუმცა ვარაუდობ, რომ მშენებლებს 350$ ნამდვილად არ დაუჯდებათ კვადრატულის შენება იმ პირობებში, როდესაც არც მიწის შეძენა უწევთ და სხვა პროცედურების მოგვარებაშიც სახელმწიფო იქნება ჩართული. ეს ყოველივე მგონი 1700 ბინაზეა გათვლილი არა და 300 000 დევნილის პირობებში (რიგი მიზეზების გამო, ყველა არ იქნება დავნილად დარეგისტრირებული), ქვეყანაში შეიძლება 100 000 დევნილი ელოდეს საცხოვრისით დაკმაყოფილებას. ტემპი საკმაოდ ნელია. ამას გარდა, ვივარაუდებ, რომ ამ მშენებლობის ფარგლებში - მუდმივად დასაქმებული იყოს არაუმეტეს 50-100 კაცი, ყველაზე უარეს შემთხვევაში (კორპუსის მშენებლობა მთავრდებოდეს 24 თვეში, შესაბამისად - 1200-2400 თვის ხელფასი იქნება გასაცემი, თვეში საშუალოდ 3000 ლარს თუ ვიანგარიშებთ - გამოდის არაუმეტეს 3 მილიონი 600 ათასი ლარისადან 7 მილიონ 200 ათასამდე იქნება გასაცემი, ხოლო თუ ხელფასის სახით ვივარაუდებთ 3500 ლარს მაშინ - 4 მილიონ 200 ათასიდან - 8 მილიონ 400 ათასამდე იქნება გასაცემი. დამერწმუნეთ, ამ ხელფასზე იმუშავებდა - ბევრი ის ქართველი, რომელიც უცხოეთში თქვენის მეშვეობითაც გაგზავნეთ (ან რიგში დგას ამ მხრივ დასასაქმებლად, თავად დევნილები, სოციალურად დაუცველები და ა.შ.). შეგახსენებთ, რომ შრომისა და დასაქმების პოლიტიკის დეპარტამენტი სამინისტროში შემავალი სტრუქტურული ერთეულია, რომელსაც შეეძლო დასაქმების კუთხით არსებული გამოწვევები - ზემოხსენებული რესურსის გამოყენებითაც აღმოეფხრო.
4) ბინათმშენებლობის პროცესში, გამომდინარე იქიდან, რომ ხარჯებს სახელმწიფო ფარავს, გათვალისწინებულია თუ არა შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთათვის შესაბამისი ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფა და თუ კი რა მხრივ (რაში გამოიხატება)?
=> ცნობისათვის: შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა კონვენციის შესაბამისად, რამდენადაც ვიცი, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირთა დამოუკიდებელი ცხოვრებისა და ცხოვრების ყველა სფეროში მათი სრულყოფილი მონაწილეობისათვის, მონაწილე სახელმწიფოებმა უნდა მიიღონ შესაბამისი ზომები, რათა უზრუნველყონ ფიზიკური გარემოს, ტრანსპორტის, ინფორმაციისა და კომუნიკაციის, მათ შორის, ინფორმაციისა და საკომუნიკაციო ტექნოლოგიებისა და სისტემების, ასევე სხვა, საზოგადოებისათვის ღია ობიექტებისა და მომსახურების თანაბარი მისწავდომობა როგორც ქალაქის, ასევე სოფლის პირობებში. აღნიშნული ზომები, რომელიც მოიცავენ არსებული წინააღმდეგობებისა და ბარიერების გამოვლენა-აღმოფხვრას, შეეხება: a. შენობა-ნაგებობებს, გზებს, ტრანსპორტს, შიდა და გარე ობიექტებს, სკოლებს, => საცხოვრებელ სახლებს, .... სამედიცინო დაწესებულებებსა და სამუშაო ადგილებს. რამდენადაც ვიცი 2014 წლის 6 იანვარს მიღებული იყო მთავრობის დადგენილება 41, შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირებისათვის სივრცის მოწყობისა და არქიტექტურული და გეგმარებითი ელემენტების ტექნიკური რეგლამენტის დამტკიცების თაობაზე, რომელიც შემდგომში ახალი სამართლებრივი აქტის მიღების გამო 2021 წლის 1 მარტს ძალა დაეკარგა (იმედია საერთაშორისო სტანდარტებს ბევრად უფრო უკეთ წარმოაჩენს ამ მიმართულებით).. ხოდა ამ ძალადაკარგული სამართლებრივი აქტის გათვალისწინებით, რამდენადაც მახსოვს (სავარაუდოდ მარტო საზოგადოებრივ თავშეყრის ადგილებს არ გულისხმობს)ა მოცემულია შენობა-ნაგებობებში შესასვლელად მოსაწყობი პანდუსის ან ელექტრომექანიკური ამწე-შესასვლელი ბაქნის (მათ შორის დასასვენებელი ბაქნის) სტანდარტები თუ პირობები. საფეხურებთან მიმართებით საჭირო სივრცითი გარემო პირობები. ეტლიანი შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირების დასამონტაჟებლად დაუშვებელი კარების სახეობა და ა.შ.
5) 2014 წელს მიღებულ იძულებით გადაადგილებულ პირთა დევნილთა შესახებ საქართველოს კანონით განსაზღვრულია - რომ დევნილს უფლება აქვს მიიღოს დევნილის შემწეობა 45 ლარის ოდენობით. ეს უფლება წინა პერიოდში მოქმედი კანონითაც იყო განსაზღვრული და თავისთავად ამ ოდენობაზე მეტი არ ყოფილა. თუმცა, ისედაც თანხის უმცირესი ოდენობისა, გასათვალისწინებელია წლიდან წლამდე მზარდი ინფლაცია. იმ ფონზე, როდესაც ქალაქის მერი - ტრამვაის მილიარდ ლარად მშენებლობას აანონსებს, პრემიერ მინისტრი კი აეროპორტისკენ ამავე თანხის ოდენობით სტადიონის მშენებლობას ჰპირდება (ვის?), ხან 700 მილიონის დაზოგვაზეა საუბარი და ხან ეკონომიკის იმდენად ზრდა, რომ რამოდენიმე წელიწადში ბიუჯეტი თითქმის უნდა გაორმაგდეს თუ რაღაც მსგავსი - მებადება კითხვა - თუ მსჯელობს აღმასრულებელი ხელისუფლება იმაზე, რომ A) დევნილებს შეუძინოთ ჯანმრთელობის დაზღვევის სრული პაკეტი (პირობითად 80-100 ლარის საფასურიანი - ანალოგიური იდეა მაქვს წარდგენილი ვეტერანებთან მიმართებით პრემიერ მინისტრთან - რათა პირობითად 80 მილიონის დახარჯვის შემთხვევაში მათვის შეძენილ იქნეს ჯანმრთელობის დაზღვევის შესაბამისი პაკეტი) ან/და B) ეს დახმარება გაზარდოს რამდენიმეჯერ? მე მრჩება იმის შთაბეჭდილება, რომ ამა თუ იმ ორგანოს თბილისის შესაბამის სამსახურს ან აღმასრულებელი ხელისუფლების შესაბამის ორგანოს აწყობს, რომ სამედიცინო მხარდაჭერაზე მოქალაქეებმა მათთან იარონ მუდმივად თხოვნებით და ეს საკითხი სისტემურად არ გადაწყვიტონ.
============
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, ჩემი ამ და წინა (ვებ გვერდის ამ ფუნქციონალით წარმოდგენილი მომართვები) განცხადებებთან მიმართებით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილის (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ, დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის და სარეგისტრაციო მონაცემების ელ. ფოსტაზე მოწოდება;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, ფიზიკურ და იურიდიულ პირთა მაიდენტიფიცირებელ აუდიო-ვიდეო ფაილებთან.
============
ჩემი განცხადების განხილვის პროცესში, მიზანშეწონილია საკანონმდებლო მაცნეზე პროატიულად გამოქვეყნებულ ნორმატიული აქტის შესახებ არსებული ჩანაწერის გაცნობასთან ერთად, უფლებამოსილების სათანადოდ განხორციელების მიზნებისათვის მოახდინოთ სამართლებრივი აქტების შესახებ როგორც განმარტებითი ინფორმაციის, ასევე, შესაბამისი ხელმოწერით ან/და რაიმე შტამპით დამოწმებული სამართლებრივი აქტ(ებ)ის ასლ(ებ)ის გამოთხოვა (სასურველია იმ უფლებამოსილი ორგანოდან, რომლის უშუალო მოვალეობას წარმოადგენს შესაბამისი სამართლებრივი აქტებით ხელმძღვანელობა). რამდენადაც ვიცი - „პერსონალურ მონაცემთა ავტომატური დამუშავებისას ფიზიკური პირების დაცვის შესახებ კონვენციის მე-7 მუხლი (ავტომატიზებულ ფაილებში შენახული მონაცემების დაცვის მიზნით, მიღებული უნდა იქნეს უსაფრთხოების შესაბამისი ზომები მათი შემთხვევითი თუ არასანქცირებული დარღვევის, შემთხვევითი დაკარგვის, ასევე მათთან არასანქცირებული შეღწევის, შეცვლის ან გავრცელების წინააღმდეგ) და პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის მე-4 მუხლის მე-7 პუნქტი (მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან). „ელექტრონული დოკუმენტებისა და ელექტრონული სანდო მომსახურების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-5 მუხლის თანახმად, კვალიფიციური სანდო მომსახურების მიმწოდებელი ვალდებულია საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით უზრუნველყოს პერსონალურ მონაცემთა დაცვა და ინფორმაციული უსაფრთხოების ინციდენტების მართვა.
სასურველია მოთხოვნილი ინფორმაცია აისახოს საპასუხო კორესპონდენციის ძირითადი ტექსტის ნაწილში (პასუხი გამეცეს განცხადებაში მოცემული პუნქტების დაცვით) ან დანართის სახით გამოგზავნის შემთხვევაში მოწოდებულ იქნეს სათანადო წესით დამოწმებული დოკუმენტის სახით (მათ შორის საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის მე-20 მუხლის და ელექტრონული დოკუმენტებისა და ელექტრონული სანდო მომსახურების შესახებ საქართველოს კანონის მე-4 მუხლის მე-3 პუნქტის გათვალისწინებით).
==============
აღნიშნული ინფორმაციის მოპოვება განპირობებულია ჩემს მიერ - ჟურნალისტიკური საქმიანობის განხორციელების მიზნებიდან.
საპასუხო ან/და შუალედურ წერილს ადმინისტრაციულ ორგანომ თან დაურთოს წარდგენილი განცხადების ასლი, შესაბამისი ზემოაღნიშნული მაიდენტიფიცირებელი/ პერსონალური მონაცემების დაშტრიხვით მიზანშეწონილია ადმინისტრაციული ორგანოსგან ელ. ფოსტით მეცნობოს განცხადების საქმისწარმოების წესით რეგისტრაციის ნომერი (საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის გათვალისწინებით);
ჩემს განცხადებაში მოყვანილი ინფორმაციის გამოყენება, მხოლოდ ფაქტების და გარემოებების გადამოწმების და მაინდენტიფიცირებელი მონაცემების აღნიშვნის/ დაფიქსირების შემდგომ არის დასაშვები (მიზანშეწონილია ასევე მეც მეცნობოს განზრახვის შესახებ). ბეჭდური მედიის/ პრესის, კვლევის და სამეცნიერო ნაშრომის, მათ შორის საუნვერსიტეტო ნამშრომის ფარგლებში განცხადებაში ან საპასუხო წერილში ასახული ინფორმაციის გამოყენებისას სასურველია გაითვალისწინეთ საავტორო უფლებები და მიუთითოთ დოკუმენტების რეკვიზიტები და შემდგენელი პირის ვინაობა.
განცხადება წარმოდგენილია ყოველგვარი დანართი ფაილის/ დოკუმენტის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
პატივისცემით,
ნიკოლოზ ნიკოლაძე