ემიგრანტული მაუწყებლობა
საქართველოს მთავრობის ადმინისტრაციას
მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის
რეგისტრაციის ადგილი თბილისი მისამართის
გარეშე. პირადი ნომერი
და ტელეფონის ნომერი
მითითებულია ხელმოწერასთან
ერთად (მიზანშეწონილია
განცხადების ჯერ ამობეჭვდა,
ფაილის ჩამოტვირთვის გარეშე,
მერე მისი დასკანირება
და შემდგომ განაცხადის სკანირებული ფაილით რეგისტრაციის პროცესის უზრუნველყოფა).
განცხადება
ამ საკითხის შესახებ, ჯერ კიდევ საჯარო მოხელეობის დროს (არაოფიციალურად) გამომითვამს მოსაზრება, მართალია ჩემს ფუნქციონალურ მოვალეობაში არასდროს შედიოდა ეს საკითხი, თუმცა, დიასპორის დიდი გულშემატკივარი ვიყავი ყოველთვის (მოხელეობის და ამ პოზიციათა დაფიქსირების შემდგომ მითუმეტეს მრავალი წელი გავიდა და გამომდინარე იქიდან აზრის და ინფორმაციის გამოხატვა, მითუმეტეს გამჭირვალე პროცესები უფფრო და უფრო იზღუდება - ამ საკითხის წამოწევა მნიშვნელოვანია). საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად,
=> ყველა ადამიანი სამართლის წინაშე თანასწორია. აკრძალულია დისკრიმინაცია რასის, კანის ფერის, სქესის, წარმოშობის, ეთნიკური კუთვნილების, ენის, რელიგიის, პოლიტიკური ან სხვა შეხედულებების, სოციალური კუთვნილების, ქონებრივი ან წოდებრივი მდგომარეობის, საცხოვრებელი ადგილის ან სხვა ნიშნის მიხედვით (თანასწორობის უფლება);
=> საქართველო მფარველობს თავის მოქალაქეს განურჩევლად მისი ადგილსამყოფლისა;
=> აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო.
=> ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია
=> ყველას აქვს უფლება ზრუნავდეს კულტურული მემკვიდრეობის დაცვაზე. კულტურული მემკვიდრეობა დაცულია კანონით;
=> კანონი უზრუნველყოფს საზოგადოებრივი მაუწყებლის დამოუკიდებლობას სახელმწიფო უწყებებისაგან და თავისუფლებას პოლიტიკური და არსებითი კომერციული გავლენისაგან.
უპირველეს ყოვლისა, მომიტევეთ თუ არაშესატყვისი ნორმები ამოვწერე საქართველოს კონსტიტუციიდან, თუმცა, ჩემი სურვილი შესაძლოა ზემოხსენებული ჩანაწერებით იქნას გამყარებული.
როგორც თქვენთვის ცნობილია, ქვეყნის ფარგლებს გარეთ ცხოვრობს მილიონიდან მილიონ ნახევრამდე საქართველოს მოქალაქე, თანამემამულე, ფაქტიურად ყველას ოჯახის წევრი თუ არა ახლო ნათესავი მაინცაა ნამყოფი ემიგრაციაში. ისინი ინახავენ საქართველოში მყოფ ოჯახებს და ნათესავებს ფულადი გზავნილებით, ზოგს ვისაც კი შეუძლია პროდუქტებსაც კი აგზავნია საქართველოში მყოფ ახლობლებთან, მათ შეაქვთ თავისი წვლილი ეკონომიკაში. ისინი სოციალურმა სიდუხჭირემ და შეხედულებების გამო პოლიტიკურმა დევნამ (მხოლოდ ორი მხარე ხარობს ამ ქვეყნად - ნაციონალურ მოძრაობასთან და ქართულ ოცნებასთან დაკავშირებული) იძულებულნი იყვნენ ქვეყნის ფარგლები დაეტოვებინათ. ამასთან, მიუხედავად ამდენი ცხოვრებისეული ჩაგვრისა, მათი ხმა საქართველოში ფაქტიურად არ ისმის (რაღა ხმა - ბ. ოდიშარიას და ი. ზარქუას ხელში საპარლამენტო კომიტეტებში ემიგრანტებთან დაკავშირებული საკანონმდებლო წინადადებები ფაქტიურად არასდროს ინიცირდება, თუ შევცდი მომიტევეთ. დეტალური ინფორმაციისთვის იხილეთ www.parliament.ge კანონმდებლობის ჩანართი), ეს არღვევს მათ თანასწორ უფლებიანობას (მინიმუმ საცხოვრებელი ადგილის და სოციალური მდგომარეობის მიხედვით დისკრიმინაციას განიცდიან), საზოგადოებამ არაფერი არ ვიცით მათ შესახებ რა უჭირთ, რა გამოწვევების წინაშე არიან, როგორია მათი ცხოვრების წესი, სამუშაო რეჟიმი, ახალგაზრდული ცხოვრება და ა.შ. ეს არღვევს, როგორც აზრის გამოხატვის, ისევე ალბათ ინფორმაციის გაცემის კუთხით. არ გვეძლევა საშუალება გავიგოთ და შევაფასლოთ თუ როგორ ინარჩუნებენ ქართულ იდენტობას, იქლნებ ამ მხრივ გამოწვევებიც აქვთ (ამ მხრივ ისინი შესაძლებელია მოკლებულნი იყვნენ თუგინდ ქართული ცეკვის და მუსიკის განვითარებასა და ზრუნვას). მათ ხელისუფლება საარჩევნო უფლებასაც კი უზღუდავს, რომ გამოხატონ თავიანთი პოლიტიკური სათქმელი.
www.gda.ge სატესტო რეჟიმში ჩართული დიასპორული პორტალზე შესაძლოა - წლევანდელი ინფორმაცია, სიახლე, დიასპორული ამბავი საერთოდ არ იყოს განთავსებული. ასევე, შესაძლოა საქართველოს მთავრობის 2025 წლის დადგენილებით საკონსულო და დიასპორულ საკითხთა დეპარტამენტი ერთმანეთს შეერწყა, ეს უკანასკნელი მხოლოდ ერთი ფუნქციური სამმართველოს სახით.
ამასთან, ზემოხსენებულის გათვალისწინებით, მხედველობაშია მისაღები შემდეგი სამართლებრივი აქტები:
=> უცხოეთში მცხოვრები თანამემამულეებისა და დიასპორული ორგანიზაციების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, რამდენადაც ვიცი, საქართველოს სახელმწიფო უცხოეთში მცხოვრებ თანამემამულეებთან მიმართებით სახელმწიფო პოლიტიკის გატარებისას ეყრდნობა საერთაშორისო სამართლის საყოველთაოდ აღიარებულ პრინციპებსა და ნორმებს, მათ შორის, სხვა სახელმწიფოთა საშინაო საქმეებში ჩაურევლობისა და ადამიანის უფლებათა და თავისუფლებათა დაცვის პრინციპებს. საქართველოს სახელმწიფო ხელს უწყობს უცხოეთში მცხოვრებ თანამემამულეებს საქართველოსთან კავშირისა და ეროვნული იდენტობის შენარჩუნებაში და საქართველოში დაბრუნებაში.
=> მაუწყებლობის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, სამეურვეო საბჭო განსაზღვრავს საზოგადოებრივი მაუწყებლობის პროგრამულ პრიორიტეტებს საქართველოს საშინაო და საგარეო პოლიტიკის ძირითადი პრიორიტეტული მიმართულებების, მათ შორის, ნატოსა და ევროკავშირში ინტეგრაციის, საქართველოს ოკუპირებულ ტერიტორიებთან დაკავშირებული მოვლენების, საზოგადოებრივი აზრის კვლევის შედეგების, მაუწყებლობის სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკის ძირითადი მიმართულებებისა და პრიორიტეტების, გათვალისწინებით. სამეურვეო საბჭო ა) განსაზღვრავს საზოგადოებრივი მაუწყებლისა და საზოგადოებრივი მაუწყებლის აჭარის ტელევიზიისა და რადიოს პროგრამულ პრიორიტეტებს.
საზოგადოებრივი მაუწყებლის ვებ გვერდის გადათვალიერებისას, ვერ შეხვდებით ემიგრანტებთან დაკავშირებულ სიუჟეტს, გადაცემას თუ სტატიას (თუ არ ჩავთვლით საარჩევნო პერიოდს ან საქართველოში მიმდინარე პოლიტიკურ ვითარებაზე დიასპორული ორგანიზაციების გამოხმაურებებს). მე არ ვიცი, თუ საიდან იღებენ ინფორმაციას
საქართველოს საშინაო და საგარეო პოლიტიკის ძირითადი პრიორიტეტული მიმართულებების შესახებ (საგარეო პოლიტიკის სტრატეგია ყოველთვის შეიცავდა ჩანართს დიასპორის შესახებ), შესაძლოა პარლამენტიდან, თუმცა, ფაქტია ყველას მიერ დაფინანსებული მაუწყებლობა საქართველოს მოქალაქეთა 1/3-ს, რომელსაც ყველაზე მეტად აკლია ყურადღება, ყოველგვარ იგნორირებას უკეთებს. დაახლოებით 100 მილიონი ლარის დაფინანსება და პირობითად ერთი ან ორი მილიონის დახარჯვის შემთხვევაში (პირობითად 4 კაციანი ჯგუფი ერთი კვირით, რომ გაემგზავროს - 10 ათას აშშ დოლარიც ვფიქრობ არ დაჯდება) უამრვი სიუჟეტის გაკეთება და ინტერვიუს ჩაწერა მოხდებოდა, არა მხოლოდ დიასპორული ატივობების (სხვადასხვა სახის საღამოები, გამოფენები, ცეკვის და სიმღერის კონცერტები, სპექტაკლები და აშ) არამედ იქ სამუშაო წასული რიგითი მოქალაქის გამოწვევების, ცხოვრების თუ სამუშაო რეჟიმის, ახალგაზრდული ცხოვრების, მონატრების და სურვილების შესახებ. ამას გარდა, იმ უცხოელების ჩაწერაც, რომლებიც დაკავშირებულნი არიან ქართველებთან როგორც პროფესიულად, ასევე, მეგობრული ურთიერთობით. ამ ფორმით წარმოჩინდება ბევრი საინტერესო და წარმატებული ქართველიც, რამეთუ იგი გასცდება მხოლოდ დიასპორული ორგანიზაციების გადაღებას. ასეთი გადაცემის მსურველი იქნება საქართველოს ყველა მოქალაქე, რომელსაც წლებია არ უნახავს თავისი ოჯახის წევრი, ნათესავი და მეგობარი.
სწორედ, ასეთ მიდგომაშიც გამოიხატება საქართველოს სახელმწიფოს მფარველობა და ზრუნვა ქვეყნის ფარგლებს გარეთ მყოფ საქართველოს მოქალაქეებთან მიმართებით (კანონმდებლობით განისაზღვროს პრიორიტეტულ მიმართულებად და საზოგადოებრივმა მაუწყებლის ბიუჯეტის არანაკლებ 2% დათმობა/ დახარჯვა - ქართული ემიგრანტების სიახლეების, ამბების, ისტორიების, ინტერვიუების, სიუჟეტების, ასევე, დიასპორული ორგანიზაციების, სათვისტომოების, საკვირაო სკოლების და ქორეოგრაფიული ანსამბლების აქტივობების გადაღებას და შექმნა და სატელევიზიო ეთერით გადაცემა). ემიგრანტთა ნიჭიერების, შემოქმედების, რესურსების და კონტაქტების წარმოჩენამ, შესაძლოა დადებითი გავლენა იქონიოს საგარეო
პოლიტიკის ფორმირებასა და მის უკეთ განხორციელებაზეც.
მე ვერ გეტყვით კონკრეტულად ზემოხსენებული სამართლებრივი აქტებიდან რომელი პუნქტით ირღვევა კონსტიტუციის ჩემს მიერ მოყვანილი ნორმები, შესაძლოა სულაც სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ საქართველოს კანონით ან სხვა ნორმატიული აქტით, თუმცა, გამოწვევა მართლაც არსებობს (საზოგადოებრივი მაუწყებლის მიერ ემიგრანტების პრობლემური ამბების და სიდუხჭირის და დარდის გადაუცემლობა სწორედ, რომ ხელისუფლების ინტერესში შეიძლება იყოს და ამ საკითხის საკალნონმდებლო დონეზე მოწესრიგება მიზანშეწონილია) და ამ ფორმით დარეგულირებით, საქართველოს ხელისუფლებაც მეტ ყურადღებას დაუთმობს მათი მდგომარეობის შეფასებიდან გამომდინარე ქვეყნის საშინაო და საგარეო პოლიტიკის დასახვის დროს.
ამ გამოწვევის ამ ფორმით გადაწყვეტა (სხვა საკითხებთან ერთად) რამდენჯერმე მაქვს დაფიქსირებული უფლებამოსილ ორგანოებში, თუმცა პასუხი არ მიმიღია მათზე.
გთხოვთ, თქვენი უფლებამოსილების ფარგლებში, უზრუნველყოთ განცხადებაში მოყვანილი საკითხების და სამართლებრივი აქტების საქართველოს კონსტიტუციის მეორე თავთან შესაბამისობის დადგენა.
=====
გთხოვთ, საპასუხო ინფორმაცია მომაწოდოთ იმავე ფორმითაც (ელ. ფოსტასთან ერთად), რა ფორმითაც მოცემული განცხადება ჩემგან იქნა წარმოდგენილი, ასევე პდფ ფორმატში, მოთხოვნილი ინფორმაციის ძირითად ტექსტში ასახვის ფორმით.
=====
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული ან ვებ გვერდის მეშვეობით გაცნობილი შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების/ წინა, ამ თუ შემდგომი განცხადების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ (თუ ეს გათვალისწინებულია საქმისწარმოების წესით), დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან;
æ საქმისქ წარმოების პროგრამაში არსებული ჩანაწერის პერიოდული შემოწმებაც (საჭიროებისამებრ ჩემი განცხადებებისპ დასალმუშავებლად ცალკე კომპიუტერული მოწყობილობის გამოყოფა).
æ ცნობისათვის: პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან.
===========
გთხოვთ, ამ პორტალის მეშვეობით ჩემს განცხადებებზე პასუხი მომაწოდოთ როგორც askgov.ge-ზე ასევე ჩემს ელ. ფოსტაზე. გთხოვთ, თუ ეს არაა გათვალისწინებული პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონმდებლობით ან სხვა უპირატესი ძალის მქონე სამართლებრივი აქტით ამ პორტალზე არსებული ჩემი განცხადებები, წარმოდგენილი/ მიღებული ჩემი მომართვები არ წაშალოთ თუ კანონით ამის შესაძლებლობა ჩემი ნებართვის გარეშეც განახორციელოთ იგი.
========
განცხადება წარმოდგენილია როგორც ჟურნალისტური საქმიანობის განმახორციელებელი პირის მიერ. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, მედია განმარტებულია, როგორც მასობრივი კომუნიკაციის ბეჭდვითი ან ელექტრონული საშუალება, მათ შორის, ინტერნეტი. საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყოველ ადამიანს აქვს უფლება თავისუფლად მიიღოს და გაავრცელოს ინფორმაცია. მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები თავისუფალია. ცენზურა დაუშვებელია. სახელმწიფოს ან ცალკეულ პირებს არა აქვთ მასობრივი ინფორმაციის ან მისი გავრცელების საშუალებათა მონოპოლიზაციის უფლება.
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, ყველას აქვს უფლება კანონით დადგენილი წესით გაეცნოს საჯარო დაწესებულებაში მასზე არსებულ ან სხვა ინფორმაციას ან ოფიციალურ დოკუმენტს, გარდა იმ შემთხვევისა, როდესაც იგი შეიცავს კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებას ან დემოკრატიულ საზოგადოებაში აუცილებელი სახელმწიფო ან საზოგადოებრივი უსაფრთხოების ან სამართალწარმოების ინტერესების დასაცავად კანონით ან კანონით დადგენილი წესით აღიარებულია სახელმწიფო საიდუმლოებად. საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 42-ე მუხლის თანახმად, ინფორმაციის გასაიდუმლოება დაუშვებლობასთან დაკავშირებით მოცემულია რამდენიმე თემატური სფერო და მის დასკვნით, ბოლო "ნ" პუნქტში კი აღნიშნულია, რომ ყველას ააქვს უფლება ასევე იცოდეს ყველა სხვა ინფორმაცია, რომელიც კანონით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით არ არის მიჩნეული სახელმწიფო, კომერციულ ან პროფესიულ საიდუმლოებად ან არ წარმოადგენს პერსონალურ მონაცემებს. სახელმწიფო საიდუმლოების შესახებ საქართველოს კანონის მე-6 და მე-7 მუხლები (თუ რა შეიძლება ან არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს სახელმწიფო საიდუმლოებას).
========
საქართველოს კონსტიტუციის თანახმად, აზრისა და მისი გამოხატვის თავისუფლება დაცულია. დაუშვებელია ადამიანის დევნა აზრისა და მისი გამოხატვის გამო. სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, აზრი განიმარტება, როგორც შეფასებითი მსჯელობა, თვალსაზრისი, კომენტარი, აგრეთვე ნებისმიერი სახით ისეთი შეხედულების გამოხატვა, რომელიც ასახავს რომელიმე პიროვნების, მოვლენის ან საგნის მიმართ დამოკიდებულებას და არ შეიცავს დადასტურებად ან უარყოფად ფაქტს.
ხოლო მოწოდება კი განმარტებულია, როგორც განცხადება, რომლის ავტორიც მიზნად ისახავს ან აშკარად უშვებს გარკვეული ქმედების გამოწვევას.
==========
პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს.
==========
ცნობისათვის: საქართველოს იუსტიციის სამინისტროს 29/12/2011 158 ბრძანებით საკანონმდებლო მაცნესთვის რედაქციული სახის შეცდომის გასწორების შესაძლებლობა. შესაბამისად, მიზანშეწონილია საქმის შესწავლისას უფლებამოსილი ადმინისტრაციული ორგანოდან სამართლებრივი აქტების შესახებ გამოთხოვილი ინფორმაციით/ დოკუმენტაციით ხელმძღვანელობა.
===========
გთხოვთ, საპასუხო წერილში დაშტრიხოთ ან არ მიუთითოთ ჩემი მისამართი, პირადი ნომერი, საპასუხო წერილში მიუთითეთ რეგისტრირებული განცხადების რეკვიზიტები, პასუხი მომაწოდეთ პდფ ფორმატში, ამასთან, მოთხოვნილი ინფორმაცია უმჯობესია მომაწოდეთ წერილის ძირითადი ტექსტის ნაწილის სახით, ვიდრე დანართის ფორმით.
==========
ეს და მათ შორის ამ პორტალის მეშვეობით ან სხვა ფორმით წარმოდგენილი ჩემი წინა განცხადებები, მათ შორის 2025 წლის აგვისტოს მეორე ნახევრიდან მოყოლებული
პროგრამულად უფლებამოსილ ადმინისტრაციულ ორგანოში გაგზავნილი განცხადებები მიწოდებულია ყოველგვარი დანართი დოკუმენტის/ ფაილის/ კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
=========
პატივისცემით,
ნიკოლოზ ნიკოლაძე




