
15 იანვარი 2025
N 05-03/980
საქართველოს პარლამენტის
საფინანსო-საბიუჯეტო კომიტეტის თავმჯდომარეს
ბატონ პაატა კვიჟინაძეს
ბატონო პაატა,
საქართველოს ფინანსთა სამინისტრომ განიხილა თქვენი №1011/4-3/24 და №1012/4-3/24
წერილებით წარმოდგენილი მოქალაქე ნიკოლოზ ნიკოლაძის საკანონმდებლო წინადადებები
საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 199-ე მუხლის „დ.დ“ და „დ.ე“ ქვეპუნქტებით დადგენილი
იმპორტის გადასახადისაგან გათავისუფლების ცვლილებებთან დაკავშირებით და გაცნობებთ, რომ
წარმოდგენილი ინიციატივა არ არის შესაბამისობაში საქართველოს საბაჟო კოდექსით გათვალისწინებულ
იმპორტის გადასახადისგან გათავისუფლებებთან დაკავშირებულ დებულებებთან, რომელიც ძალაში
შედის 2026 წლის 1 იანვრიდან და ჰარმონიზებულია ევროკავშირის შესაბამის კანონმდებლობასთან.
აღნიშნულის გათვალისწინებით, შემოთავაზებული ცვლილებების ინიცირების საკითხი
საქართველოს ფინანსთა სამინისტროში ამ ეტაპზე არ განიხილება.
პატივისცემით,
მამუკა ბარათაშვილი
მინისტრის მოადგილე
https://edoc.mof.ge/public/#/980-05-03-2-202501151505

6326-01-2-202402271436
№ 01/6326
27/02/2024
საქართველოს პარლამენტის საფინანსო-საბიუჯეტო
კომიტეტის თავმჯდომარეს
ბატონ პაატა კვიჟინაძეს
ბატონო პაატა,
თქვენი ა.წ. 13 თებერვლის N1012/4-3/24 წერილით წარმოდგენილი მოქალაქე
ნ. ნიკოლაძის საკანონმდებლო ინიციატივასთან დაკავშირებით, რომელიც ეხება
საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 199-ემუხლის დ.დ ქვეპუნქტში ცვლილების
შეტანას, გაცნობებთ შემდეგს:
მოქალაქე ნ. ნიკოლაძე საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 199-ე მუხლის
დ.დ. ქვეპუნქტში მოითხოვს ორი სახის ცვლილების შეტანას:
1. პირველი ცვლილება ითვალისწინებს საზღვარგარეთ საქართველოს
დიპლომატიური წარმომადგენლობიდან ან საკონსულო დაწესებულებიდან
როტაციის წესით სამუშაო მივლინებიდან გამოწვეული ადმინისტრაციული
პერსონალისთვის დამატებით მის მიერ პირადი სარგებლობისათვის განკუთვნილი
საქონლის (ოჯახზე თითო სატრანსპორტო საშუალების, მაცივრის, კომპიუტერისა
და
ტელევიზორის)
იმპორტის
გადასახადისაგან
გათავისუფლებას,
რაც
გულისხმობს აღნიშნული პირებისა და დიპლომატიურ თანამდებობის პირებთან
გათანაბრებას.
მიგვაჩნია, რომ საქართველოს საგადასახადო კოდექსის ზემოაღნიშნული
პუნქტის
შინაარსი
შეესაბამება
საქართველოს
კანონმდებლობითა
და
დიპლომატიური ურთიერთობების შესახებ ვენის კონვენციით განსაზღვრულ
დებულებებს, სადაც დიპლომატიური თანამდებობის პირები ადმინისტრაციული
პერსონალისაგან განსხვავებული უფლებებით, პრივილეგიებითა და იმუნიტეტებით
სარგებლობენ.
შესაბამისად,
მოქმედი
კანონმდებლობის,
საერთაშორისო
კანონმდებლობისა და საერთაშორისოდ დამკვიდრებული პრაქტიკის თანახმად,

სამინისტრო არ იზიარებს საკანონმდებლო ინიციატივის ავტორის მოსაზრებებს
აღნიშნულ საკითხთან დაკავშირებით.
2. მეორე ცვლილება შეეხება საზღვარგარეთ საქართველოს დიპლომატიური
წარმომადგენლობიდან ან საკონსულო დაწესებულებიდან როტაციის წესით
სამუშაო მივლინებიდან გამოწვეული დიპლომატიური თანამდებობის პირისათვის –
დამატებით მის მიერ პირადი სარგებლობისათვის განკუთვნილი საქონლის (ოჯახზე
თითო სატრანსპორტო საშუალების, მაცივრის, კომპიუტერისა და ტელევიზორის)
იმპორტის
გადასახადისაგან
გათავისუფლებასას
დამატებითი
დათქმების
შემოღებას, რომლის მიხედვიღაც, აღნიშნული პირები გადასახადისაგან
გათავისუფლდებიან, მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუკი მათ მიერ ზემოაღნიშნული
საქონელი (სატრანსპორტო საშუალება, მაცივრი, კომპიუტერი და ტელევიზორი)
შეძენილ იქნა ადგილსამყოფელ ქვეყანაში როტაციის პერიოდში.
მიგვაჩნია, რომ წარმოდგენილი საკანონმდებლო ინიციატივა არ უნდა იქნას
გაზიარებული, რადგანაც განსახილველი ნორმა არეგულირებს არა მარტო
დიპლომატთა მიერ როტაციის წესით მივლინების დასრულებისას საქართველოში
პირადი სარგებლობისთვის შემოსატანი საქონელის იმპორტის გადასახადით
დაბეგვრის საკითხს, არამედ ადგენს უცხოეთში ყოველ 6 თვეზე მეტი ხნით ყოფნის
შემდეგ საქართველოში შემოსული ფიზიკური პირის მიერ საქონლის (რომელიც არ
არის განკუთვნილი ეკონომიკური საქმიანობისათვის) შემოტანის პირობებს.
ნორმის შინაარსი არ ზღუდავს ნებისმიერ ფიზიკურ პირს შემოიტანოს საქონელი
არა ეკონომიკური საქმიანობისთვის იმის მიუხედავად, სად იქნა შეძენილი იგი -
ფიზიკური პირის საზღვარგარეთ ბოლო 6 თვის განმავლობაში საცხოვრებელ
ქვეყანაში თუ მის გარეთ. შესაბამისად, სამართლებრივ ლოგიკას მოკლებულია ნ.
ნიკოლაძის მოსაზრება როტაციის წესით სამუშაო მივლინებიდან გამოწვეული
დიპლომატიური თანამდებობის პირისათვის, რომელიც 3 წელზე მეტი პერიოდით
იმყოფებოდა უცხოეთში, დაუწესდეს დამატებითი შეზღუდვები/ბარიერები.
ამასთან, ვფიქრობთ ნორმის შინაარსი მართებულად მიიჩნევს საქონლის
საქართველოში
შემოტანის
დანიშნულების/მიზნის
(პირადი
სარგებლობა)
განსაზღვრას, რათა აღნიშნული საქონელი (სატრანსპორტო საშუალება, მაცივრი,
კომპიუტერი
და
ტელევიზორი)
გათავისუფლებულ
იქნას
იმპორტის
გადასახადისაგან.

,,დიპლომატიური სამსახურის შესახებ“ საქართველოს კანონის თანახმად,
საზღვარგარეთ
საქართველოს
დიპლომატიური
წარმომადგენლობიდან
ან
საკონსულო დაწესებულებიდან როტაციის წესით სამუშაო მივლინებული პირების
სოციალური-ეკონომიკური ინტერესები არის გარანტირებული. კერძოდ, კანონის
42-ე მუხლის შესაბამისად, სამინისტრო, დიპლომატიური წარმომადგენლობა და
საკონსულო დაწესებულება ვალდებული არიან, ყოველმხრივი დახმარება
აღმოუჩინონ როტაციის წესით სამუშაო მივლინებით წარგზავნილ პირსა და მისი
ოჯახის წევრებს. შესაბამისად, ,,დიპლომატიური სამსახურის შესახებ“ კანონის
ზემოაღნიშნული
შინაარსიდან
გამომდინარე
გაუმართლებლად
მიგვაჩნია
როტაციაში მყოფი პირებისათვის რაიმე სახით პირობების გაუარესება/გართულება.
ამასთან, უნდა აღინიშნოს, რომ საკანონმდებლო ცვლილების წარმომდგენი
პირის მოსაზრების რეალიზება გაართულებს საგადასახადო ორგანოების მიერ
ადმინისტრირების
პროცესის
განხორციელებას
და
დამატებით
ადმინისტრაციულ/ბიუროკრატიულ
პრობლემებს
შეუქმნის
როტაციიდან
დაბრუნებულ პირებს, მათ შორის ადგილსამყოფელი ქვეყნის ორგანოებთან.
აქვე, გასათვალისწინებელია, რომ როტაციის წესით სამუშაო მივლინებიდან
გამოწვეული დიპლომატიური თანამდებობის პირები უმეტესწილად საოჯახო
ნივთებს და ავტოსატრანსპორტო საშუალებას იძენენ ადგილსამყოფელ ქვეყანაში
(მაგ: ევროპის ქვეყნებში, ამერიკის შეერთებულ შტატებში; კანადაში; იაპონიაში)
შესაბამისად, იშვიათ შემთხვევებში, დიპლომატიური თანამდებობის პირების მესამე
ქვეყანაში სატრანსპორტო საშუალების შეძენა რაოდენობრივი თვალსაზრისით, ვერ
შექმნის ასეთი ცვლილების განხორციელების აუცილებლობას. ამასთან, ცვლილების
მიღების შემთხვევაში, მდგომარეობა გაუარესდება როტაციის წესით სამუშაო
მივლინებიდან გამოწვეულ ყველა დიპლომატიური თანამდებობის პირს.
ყოველივე ზემოაღნიშნულის გათვალისწინებით, საქართველოს საგარეო
საქმეტა სამინისტრო მიიჩნევს, რომ ნ. ნიკოლაძის მიერ წარმოდგენილი
საკანონმდებლო ინიციატივა უსაფუძვლო და სამართლებრივად დაუსაბუთებელია.

პატივისცემით,
ხათუნა თოთლაძე
მინისტრის მოადგილე