2025 წლის დროებითი საგამოძიებო კომისიის საქმიანობასთან დაკავშირებით
მოგესალმებით სახალხო დამცველს, სახალხო დამცველის აპარატს
სახალხო დამცველის აპარატის საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელ პირს.
==========
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ, დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან.
===========
საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად,
გთხოვთ, მომაწოდეთ შემდეგი სახის საჯარო ინფორმაცია:
1) საქართველოს სახალხო დამცველის აპარატის მიერ გამოთქმული პოზიციები ნებისმიერი პერიოდის დროებითი საგამოძიებო კომისიის საქმიანობის და მის შედეგებთან მიმართებით
2) იყო თუ არა როდესმე მიწვეული (ან/და ოფიციალური წერილობით ფორმით გამოთხოვილი ინფორმაცია) საქართველოს სახალხო დამცველი/ მისი მოადგილე ან მისი აპარატის თანამშრომელი (როდის) საქართველოს პარლამენტის დროებითი საგამოძიებო კომისიის სხდომაზე, რა პოზიცია გაგაჩნიათ ამ პროცესში სახალხო დამცველის ჩართულობასთან დაკავშირებით
3) შეაფასეთ თუ არა საქართველოს პარლამენტის მიერ მიღებული დასკვნის ლეგიტიმურობა, ისევე როგორც კომისიის წევრთა ქმედებები და გამოხატულებები კანონმდებლობასთან შესაბამისობა, მაშინ, როდესაც სხდომების პირდაპირ ეთერში მნახველ პირებს მინიმუმ არაეთიკური და ღირსების შემლახველ ფაქტებს აწყდებოდა (შესაძლოა სამართებრივ ნორმებთან შეუსაბამობის მხრივაც) შესაძლოა იკვეთებოდეს მისი უფლებამოსილების განხორციელების პროცესში როგორც პროცედურული ასევე შინაარსობრივი ცდომილებები, გადაცდომებით თუ უზუსტობანი. ამასთან, იმ შემთხვევაში თუ თქვენს მიერ შეფასებული იქნა აღნიშნული, გთხოვთ, მაცნობოთ:
ა) იკვეთებოდა თუ არა მიწვეული პირის, როგორც მამხილებლისათვის საჭირო ინფორმაციის და ყველა საჭირო უსაფრთხოების ზომების არ მიღებასთან დაკავშირებული ქმედებების მიუღებლობა; თქვენის შეფასებით მიეცათ თუ არა მათ შესაძლებლობა ესარგებლათ დაცვის სპეციალური ღონისძიებებით;
ბ) ჰქონდათ თუ არა მიწვეულ პირებს შეთავაზება ესარგებლათ წარმომადგენლით/ ადვოკატით ან თუ სხვა ენოვანი პირი იმყოფებოდა, თარჯიმნით სარგებლობის შესაძლებლობა;
გ) ავალდებულებდნენ თუ არა მიწვეული პირს ჩვენება მიეცა საკუთარი თავის ან მისი და მისი ოჯახის წინააღმდეგ, ჰქონდათ თუ არა ამდაგვარი უფლება კომისიის წევრებს ან უნდა განემარტათ მათ მიწვეულ პირთან მიმართებით, რომ მას შეეძლო თუ არა მოცემულ კითხვაზე თავის შეკავება;
დ) გაითვალისწინა თუ არა კომისიამ მიწვეული პირის უფლება პირს უფლება უარი ეთქვა იმ ინფორმაციის გამჟღავნებაზე, რომელიც დაცულია როგორც მისი პროფესიული საიდუმლო (სასულიერო პირი, ადვოკატი, ჟურნალისტი, ტრეფიკინგის მსხვერპლი, მედიაციის მონაწილე და მოსამართლე - გარვეულ შემთხვევებში და ა.შ.), განემარტა თუ არა ამ მხრივ მიწვეულ პირს მისი უფლებები და ვალდებულებები;
ე) იყო თუ არა შეთავაზება ჯანმრთელობის მდგომარეობის გამო შეხვედრის შემდგომ პერიოდში ჩატარების შესახებ ან ალტერნატივის სახით დისტანციურად ჩართვის ან წერილობითი ფორმით პასუხის გაცემის შესაძლებლობა
ვ) სხვა პროცედურული ასპექტები, რომლებიც შესაძლოა პირს აძლევდეს სხვადასხვა სახის პროცედურულ უფლებებით სარგებლობის შესაძლებლობას.
ამას გარდა, გამომდინარე იქიდან, რომ მოცემული საგამოძიებო კომისიის ფარგლებში არ მომხდარა ნაციონალური მოძრაობის რეჟიმის ლიდერთა მიმართებით არანაირი ახალი მამხილებელი ქმედება (მაგ.: ივანე მერაბიშვილის მიერ საზღვრის კვეთის მცდელობა ყალბი პასპორტით, ყალბი პასპორტის დამზადება, 2008 წლის ომისას გარემოზე ზრუნვა, 2008 წლის ომისას მშვიდობიანი მოსახლეობის გამოყვანა - რაც ამ ორ უკანასკნელთან მიმართებით სავარაუდოდ საერთაშორისო სამართლებრივი ნორმებით უნდა რეგულირდებოდეს); მისი მოადგილის მიმართ სისხლის სამართლის საქმის აღუძვრელობა - სხვა ქვეყნის სადაზვერვო სამსახურში შესვლის გამო, თუ რატომ არ იქნა სახელმწიფოთაშორისი დავა წარმოებული დამნაშავე ყოფილი თანამდებობის პირების საქართველოში გადმოყვანასთან დაკავშირებით, ჰქონდა თუ არა სათანადო ყურადღება - სახელმწიფოთა შორის შუამდგომლობას ექსტრადიციის საქმეებზე; რატომ არ გავრცელდა ბრალეულობა - სამინისტროების და თვითმართველობის მიერ გაფლანგულ თანხებთან დაკავშირებით და თუ ქვედა რგოლს არ ასამართლებენ - თუ ამ ყველაფერს სისტემურ დანაშაულს ვეძახით - და შესაბამისად - ხელისუფლების ყველა შტო ამდაგვარად იმართებოდა, რატომ არ დგება პასუხისმგებლობები ყველა გადაწყვეტილების მიმღებ პირებთან მიმართებით (ტერიტორიების დათმობა, დევნილთა მოთხოვნების იგნორირება, ხალხის წამება/ ღირსების შელახვა, ფულების წართმევა, მედიის უზურპაცია, მართლმსაჯულების მიტაცება, განსხვავებული აზრის დევნა, ახალგაზრდობის მენტალური ცვლილება, საგარეო კურსის არასწორი განხორციელება, ხალხის დაკომპრომეტირება და ა.შ.) სრულად ყველა სახელმწიფო პოლიტიკურ თანამდებობის პირების (პრეზიდენტი, პრემიერ-მინისტრი, პარლამენტის წევრი, მინისტრები, მინისტრის მოადგილეები, აფხაზეთის და აჭარის უზენაეს საბჭოს წევრები) და პოლიტიკური თანამდებობის პირების (რწმუნებული, რწმუნებულის მოადგილე, მერი და მისი მოადგილე, საკრებულოს წევრი) მიმართ, ისევე, როგორც პროკურორებთან მიმართებით.
==============
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, ჩემი ამ და წინა (ვებ
გვერდის ამ ფუნქციონალით წარმოდგენილი მომართვები) განცხადებებთან
მიმართებით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილის
(ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ
პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების
(საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც
ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ,
დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის და სარეგისტრაციო მონაცემების ელ. ფოსტაზე
მოწოდება;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს
კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, ფიზიკურ და იურიდიულ პირთა
მაიდენტიფიცირებელ აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან.
============
სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონი: მე-2 მუხლის შესაბამისად, ამ კანონის ინტერპრეტირება უნდა მოხდეს საქართველოს კონსტიტუციის, საქართველოს მიერ ნაკისრი საერთაშორისო სამართლებრივი ვალდებულებების, მათ შორის, ადამიანის უფლებათა და ძირითად თავისუფლებათა ევროპული კონვენციისა და ადამიანის უფლებათა ევროპული სასამართლოს პრეცედენტული სამართლის შესაბამისად. მე-3 მუხლის თანახმად, სახელმწიფო ცნობს და იცავს სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლებას, როგორც წარუვალ და უზენაეს ადამიანურ ფასეულობებს. ხელისუფლების განხორციელებისას ხალხი და სახელმწიფო შეზღუდულნი არიან ამ უფლებებითა და თავისუფლებებით, როგორც უშუალოდ მოქმედი სამართლით. ყველას, ადმინისტრაციული ორგანოს გარდა, აქვს გამოხატვის თავისუფლება, რაც გულისხმობს: ა) აზრის აბსოლუტურ თავისუფლებას; ბ) პოლიტიკური სიტყვისა და დებატების თავისუფლებას; გ) ნებისმიერი ფორმის ინფორმაციისა და იდეების მოძიების, მიღების, შექმნის, შენახვის, დამუშავებისა და გავრცელების უფლებას; დ) ცენზურის დაუშვებლობას, მედიის სარედაქციო დამოუკიდებლობასა და პლურალიზმს, ჟურნალისტის უფლებას, დაიცვას ინფორმაციის წყაროს საიდუმლოობა და საკუთარი სინდისის შესაბამისად მიიღოს სარედაქციო გადაწყვეტილებები; ე) სწავლის, სწავლებისა და კვლევის აკადემიურ თავისუფლებას; ვ) ხელოვნების, შემოქმედებისა და გამოგონების თავისუფლებას; ზ) ნებისმიერ ენაზე მეტყველების, ნებისმიერი დამწერლობის გამოყენების უფლებას; თ) ქველმოქმედების უფლებას; ი) მხილების თავისუფლებას და მამხილებელთა დაცვას; კ) თავისუფლებას იძულებისაგან, გამოთქვას თავისი შეხედულება რწმენის, აღმსარებლობის, სინდისისა და მსოფლმხედველობის, ეთნიკური, კულტურული და სოციალური კუთვნილების, წარმოშობის, ოჯახური, ქონებრივი და წოდებრივი მდგომარეობის, აგრეთვე ყველა იმ გარემოების შესახებ, რომელიც შეიძლება გახდეს მისი უფლებებისა და თავისუფლებების შელახვის საფუძველი. ეს კანონი არ უარყოფს სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლებასთან დაკავშირებულ, საქართველოს კონსტიტუციით დაცულ და სხვა საყოველთაოდ აღიარებულ უფლებებს, თავისუფლებებსა და გარანტიებს, რომლებიც აქ არ არის მოხსენიებული, მაგრამ თავისთავად გამომდინარეობს ადამიანის საყოველთაოდ აღიარებული უფლებებისა და თავისუფლებების პრინციპებიდან. ხსენებული კანონის მე-4 მუხლის თანახმად, აზრი დაცულია აბსოლუტური პრივილეგიით. მოწოდება დაცულია კვალიფიციური პრივილეგიით. მე-12 მუხლის თანახმად, პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს. შესაბამისად, კითხვების დასმით ასევე ვცდილობ - რომ ყურადღება მივიქციო იმ მხრივ - რომ საჭიროებისამებრ ამ თუ სხვა საკითხების კუთხით თუ ეს შესაძლებელია რეფორმის კორექტირება
============
აქვე, აღვნიშნავ, რომ საკანონმდებლო მაცნესადმი ნდობა დიდი ხანია არ
გამაჩნია, რამეთუ - იუსტიციის მინისტრის ბრძანებით (29/12/2011 158) იქმნება
ნორმატიული აქტის შესწორების რედაქციული ხასიათის შეცდომების შესწორების
უფლებამოსილებაც. ჩემი განცხადების განხილვის პროცესში, მიზანშეწონილია
საკანონმდებლო მაცნეზე პროატიულად გამოქვეყნებულ ნორმატიული აქტის შესახებ
არსებული ჩანაწერის გაცნობასთან ერთად, უფლებამოსილების სათანადოდ
განხორციელების მიზნებისათვის მოახდინოთ სამართლებრივი აქტების შესახებ
როგორც განმარტებითი ინფორმაციის, ასევე, შესაბამისი ხელმოწერით ან/და რაიმე
შტამპით დამოწმებული სამართლებრივი აქტ(ებ)ის ასლ(ებ)ის გამოთხოვა
(სასურველია იმ უფლებამოსილი ორგანოდან, რომლის უშუალო მოვალეობას
წარმოადგენს შესაბამისი სამართლებრივი აქტებით ხელმძღვანელობა). რამდენადაც
ვიცი - „პერსონალურ მონაცემთა ავტომატური დამუშავებისას ფიზიკური პირების
დაცვის შესახებ კონვენციის მე-7 მუხლი (ავტომატიზებულ ფაილებში შენახული
მონაცემების დაცვის მიზნით, მიღებული უნდა იქნეს უსაფრთხოების შესაბამისი
ზომები მათი შემთხვევითი თუ არასანქცირებული დარღვევის, შემთხვევითი
დაკარგვის, ასევე მათთან არასანქცირებული შეღწევის, შეცვლის ან გავრცელების
წინააღმდეგ) და პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის
მე-4 მუხლის მე-7 პუნქტი (მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა
დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები, რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და დაზიანებისგან). „ელექტრონული დოკუმენტებისა და ელექტრონული სანდო მომსახურების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-5 მუხლის თანახმად, კვალიფიციური სანდო მომსახურების მიმწოდებელი ვალდებულია საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით უზრუნველყოს პერსონალურ მონაცემთა დაცვა და ინფორმაციული უსაფრთხოების ინციდენტების მართვა.
სასურველია მოთხოვნილი ინფორმაცია აისახოს საპასუხო კორესპონდენციის
ძირითადი ტექსტის ნაწილში (პასუხი გამეცეს განცხადებაში მოცემული პუნქტების
დაცვით) ან დანართის სახით გამოგზავნის შემთხვევაში მოწოდებულ იქნეს სათანადო
წესით დამოწმებული დოკუმენტის სახით (მათ შორის საქართველოს ზოგადი
ადმინისტრაციული კოდექსის მე-20 მუხლის და ელექტრონული დოკუმენტებისა და
ელექტრონული სანდო მომსახურების შესახებ საქართველოს კანონის მე-4 მუხლის
მე-3 პუნქტის გათვალისწინებით).
==============
ერთ-ერთი მთავარი განმსაზღვრელი ფაქტორი არის თუ არა პრეზიდენტი ლეგიტიმური პროცედურების ჩატარების გზით არჩეული არის ის, რომ უნდა შევაფასოთ უხუცესი პირის (პარლამენტი, აჭარის უ/ს) შერჩევის პრინციპი, დაყრდნობა მოხდა ცესკო-ს წარდგენილ მონაცეებზე, ვისი უფლებამოსილებაც იქნა ცნობილი, ვინც სხდომათა დარბაზში ისხდა, იქნებ ეს სულაც წინა მოწვევის საკანონმდებლო ორგანოს ეხება ს. ზურაბიშვილი დილარ ხაბულიანი და ა.შ ასევე საინტერესოა საკონსტიტუციო ცვლილებების დროს საზოგადოებისათვის გაკეთებული განმარტებებიც თუ ეს ვარაუდი გამართლდა, მაშინ საქართველოს პრეზიდენტის მიერ ხელმოწერილ საკანონმდებლო აქტები ბათილი იქნება, ძალმოსილი არ იქნება - მათ შორის მოქალაქეობასთან დაკავშირებულ სამართლებრივ აქტები, არჩევნების დანიშვნის შესახებ მიღებული გადაწყვეტილება, სპორსპენთა და სხვა პირთა დაჯილდოებები, შეწყალების აქტები, პრემიერ მინისტრის და ელჩების დანიშვნის შესახებ, თავის მხრივ ამ უკანასკნელთა სამართლებრივი აქტები, მათ შორის მინისტრთა კაბინეტის წარდგენის და მინისტრის მოადგილეების დანიშვნის შესახებ, მათ სამართლებრივ აქტებს, სუს-ის უფროსის წარდგენის შესახებ, ამ უკანასკნელის სამართლებრივ აქტებს და გადაწყვეტილებებს ძალმოსილება არ ექნება. საყურადღებოა, რომ 01/07/2025-ს რეგლამენტი ხელახლა დამტკიცდა, რა დროსაც უხუცესი პირის მიერ სხდომის გახსნის პროცედურა ამოღებულ იქნა.
==============
აღნიშნული ინფორმაციის მოპოვება განპირობებულია ჩემს მიერ ჟურნალისტიკური საქმიანობის განხორციელების მიზნებიდან.
საპასუხო ან/და შუალედურ წერილს ადმინისტრაციულ ორგანომ თან დაურთოს
წარდგენილი განცხადების ასლი, შესაბამისი ზემოაღნიშნული მაიდენტიფიცირებელი/
პერსონალური მონაცემების დაშტრიხვით მიზანშეწონილია ადმინისტრაციული
ორგანოსგან ელ. ფოსტით მეცნობოს განცხადების საქმისწარმოების წესით
რეგისტრაციის ნომერი (საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის
გათვალისწინებით);
ჩემს განცხადებაში მოყვანილი ინფორმაციის გამოყენება, მხოლოდ ფაქტების და
გარემოებების გადამოწმების და მაინდენტიფიცირებელი მონაცემების აღნიშვნის/
დაფიქსირების შემდგომ არის დასაშვები (მიზანშეწონილია ასევე მეც მეცნობოს
განზრახვის შესახებ). ბეჭდური მედიის/ პრესის, კვლევის და სამეცნიერო
ნაშრომის, მათ შორის საუნვერსიტეტო ნამშრომის ფარგლებში განცხადებაში ან
საპასუხო წერილში ასახული ინფორმაციის გამოყენებისას სასურველია
გაითვალისწინეთ საავტორო უფლებები და მიუთითოთ დოკუმენტების რეკვიზიტები და შემდგენელი პირის ვინაობა.
განცხადება წარმოდგენილია ყოველგვარი დანართი ფაილის/ დოკუმენტის/
კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
პატივისცემით,
ნიკოლოზ ნიკოლაძე
გაცნობებთ, რომ თქვენი 2025 წლის 27 ოქტომბრის განცხადება დარეგისტრირდა
N9857/25
══════════════════════════════════════════════════════════════════════════
ვისგან: ნიკოლოზ ნიკოლაძე <[მოთხოვნის #3650 ელ-ფოსტა]>
გაგზავნილი: კვირა, 26 ოქტომბერი, 2025 14:28
ვის: საქართველოს სახალხო დაცველის აპარატი <[სახალხო დამცველის აპარატი მოთხოვნის ელ-ფოსტა]>
თემა: საჯარო ინფორმაციის მოთხოვნა - 2025 წლის დროებითი საგამოძიებო
კომისიის საქმიანობასთან დაკავშირებით
მოგესალმებით სახალხო დამცველს, სახალხო დამცველის აპარატს
სახალხო დამცველის აპარატის საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელ პირს.
==========
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები
წერილების (ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ
პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების
სკანირების (საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის
უზრუნველყოფა და შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია
(სასურველია ამჯერადაც ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ,
დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის მოწოდება;
æ ელ. ფოსტის საპასუხო შეტყობინების კორესპონდენციის რეკვიზიტებით
დასათაურება ან/და მათი ელ ფოსტის გზავნილში ტექსტური სახით აღნიშვნა;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ
აქვს კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, აუდიო-ვიდეო და ფოტო
ფაილებთან.
===========
საქართველოს კანონმდებლობის შესაბამისად,
გთხოვთ, მომაწოდეთ შემდეგი სახის საჯარო ინფორმაცია:
1) საქართველოს სახალხო დამცველის აპარატის მიერ გამოთქმული პოზიციები
ნებისმიერი პერიოდის დროებითი საგამოძიებო კომისიის საქმიანობის და მის
შედეგებთან მიმართებით
2) იყო თუ არა როდესმე მიწვეული (ან/და ოფიციალური წერილობით ფორმით
გამოთხოვილი ინფორმაცია) საქართველოს სახალხო დამცველი/ მისი მოადგილე ან
მისი აპარატის თანამშრომელი (როდის) საქართველოს პარლამენტის დროებითი
საგამოძიებო კომისიის სხდომაზე, რა პოზიცია გაგაჩნიათ ამ პროცესში სახალხო
დამცველის ჩართულობასთან დაკავშირებით
3) შეაფასეთ თუ არა საქართველოს პარლამენტის მიერ მიღებული დასკვნის
ლეგიტიმურობა, ისევე როგორც კომისიის წევრთა ქმედებები და გამოხატულებები
კანონმდებლობასთან შესაბამისობა, მაშინ, როდესაც სხდომების პირდაპირ ეთერში
მნახველ პირებს მინიმუმ არაეთიკური და ღირსების შემლახველ ფაქტებს აწყდებოდა
(შესაძლოა სამართებრივ ნორმებთან შეუსაბამობის მხრივაც) შესაძლოა იკვეთებოდეს
მისი უფლებამოსილების განხორციელების პროცესში როგორც პროცედურული ასევე
შინაარსობრივი ცდომილებები, გადაცდომებით თუ უზუსტობანი. ამასთან, იმ
შემთხვევაში თუ თქვენს მიერ შეფასებული იქნა აღნიშნული, გთხოვთ, მაცნობოთ:
ა) იკვეთებოდა თუ არა მიწვეული პირის, როგორც მამხილებლისათვის საჭირო
ინფორმაციის და ყველა საჭირო უსაფრთხოების ზომების არ მიღებასთან
დაკავშირებული ქმედებების მიუღებლობა; თქვენის შეფასებით მიეცათ თუ არა მათ
შესაძლებლობა ესარგებლათ დაცვის სპეციალური ღონისძიებებით;
ბ) ჰქონდათ თუ არა მიწვეულ პირებს შეთავაზება ესარგებლათ წარმომადგენლით/
ადვოკატით ან თუ სხვა ენოვანი პირი იმყოფებოდა, თარჯიმნით სარგებლობის
შესაძლებლობა;
გ) ავალდებულებდნენ თუ არა მიწვეული პირს ჩვენება მიეცა საკუთარი თავის ან
მისი და მისი ოჯახის წინააღმდეგ, ჰქონდათ თუ არა ამდაგვარი უფლება კომისიის
წევრებს ან უნდა განემარტათ მათ მიწვეულ პირთან მიმართებით, რომ მას შეეძლო
თუ არა მოცემულ კითხვაზე თავის შეკავება;
დ) გაითვალისწინა თუ არა კომისიამ მიწვეული პირის უფლება პირს უფლება უარი
ეთქვა იმ ინფორმაციის გამჟღავნებაზე, რომელიც დაცულია როგორც მისი პროფესიული
საიდუმლო (სასულიერო პირი, ადვოკატი, ჟურნალისტი, ტრეფიკინგის მსხვერპლი,
მედიაციის მონაწილე და მოსამართლე - გარვეულ შემთხვევებში და ა.შ.),
განემარტა თუ არა ამ მხრივ მიწვეულ პირს მისი უფლებები და ვალდებულებები;
ე) იყო თუ არა შეთავაზება ჯანმრთელობის მდგომარეობის გამო შეხვედრის შემდგომ
პერიოდში ჩატარების შესახებ ან ალტერნატივის სახით დისტანციურად ჩართვის ან
წერილობითი ფორმით პასუხის გაცემის შესაძლებლობა
ვ) სხვა პროცედურული ასპექტები, რომლებიც შესაძლოა პირს აძლევდეს სხვადასხვა
სახის პროცედურულ უფლებებით სარგებლობის შესაძლებლობას.
ამას გარდა, გამომდინარე იქიდან, რომ მოცემული საგამოძიებო კომისიის
ფარგლებში არ მომხდარა ნაციონალური მოძრაობის რეჟიმის ლიდერთა მიმართებით
არანაირი ახალი მამხილებელი ქმედება (მაგ.: ივანე მერაბიშვილის მიერ საზღვრის
კვეთის მცდელობა ყალბი პასპორტით, ყალბი პასპორტის დამზადება, 2008 წლის
ომისას გარემოზე ზრუნვა, 2008 წლის ომისას მშვიდობიანი მოსახლეობის გამოყვანა
- რაც ამ ორ უკანასკნელთან მიმართებით სავარაუდოდ საერთაშორისო სამართლებრივი
ნორმებით უნდა რეგულირდებოდეს); მისი მოადგილის მიმართ სისხლის სამართლის
საქმის აღუძვრელობა - სხვა ქვეყნის სადაზვერვო სამსახურში შესვლის გამო, თუ
რატომ არ იქნა სახელმწიფოთაშორისი დავა წარმოებული დამნაშავე ყოფილი
თანამდებობის პირების საქართველოში გადმოყვანასთან დაკავშირებით, ჰქონდა თუ
არა სათანადო ყურადღება - სახელმწიფოთა შორის შუამდგომლობას ექსტრადიციის
საქმეებზე; რატომ არ გავრცელდა ბრალეულობა - სამინისტროების და
თვითმართველობის მიერ გაფლანგულ თანხებთან დაკავშირებით და თუ ქვედა რგოლს არ
ასამართლებენ - თუ ამ ყველაფერს სისტემურ დანაშაულს ვეძახით - და შესაბამისად
- ხელისუფლების ყველა შტო ამდაგვარად იმართებოდა, რატომ არ დგება
პასუხისმგებლობები ყველა გადაწყვეტილების მიმღებ პირებთან მიმართებით
(ტერიტორიების დათმობა, დევნილთა მოთხოვნების იგნორირება, ხალხის წამება/
ღირსების შელახვა, ფულების წართმევა, მედიის უზურპაცია, მართლმსაჯულების
მიტაცება, განსხვავებული აზრის დევნა, ახალგაზრდობის მენტალური ცვლილება,
საგარეო კურსის არასწორი განხორციელება, ხალხის დაკომპრომეტირება და ა.შ.)
სრულად ყველა სახელმწიფო პოლიტიკურ თანამდებობის პირების (პრეზიდენტი,
პრემიერ-მინისტრი, პარლამენტის წევრი, მინისტრები, მინისტრის მოადგილეები,
აფხაზეთის და აჭარის უზენაეს საბჭოს წევრები) და პოლიტიკური თანამდებობის
პირების (რწმუნებული, რწმუნებულის მოადგილე, მერი და მისი მოადგილე,
საკრებულოს წევრი) მიმართ, ისევე, როგორც პროკურორებთან მიმართებით.
==============
შესაძლო საფრთხეების შემცირების/ არიდების მიზნით, ჩემი ამ და წინა (ვებ
გვერდის ამ ფუნქციონალით წარმოდგენილი მომართვები) განცხადებებთან
მიმართებით, გთხოვთ, უზრუნველყოთ:
æ მიღებული შეტყობინების/ წარმოდგენილი დოკუმენტის/ თანხმლები წერილის
(ასეთის არსებობისას) ვირუსზე და სხვა შესაბამის ხარვეზის აღმომჩენ
პროგრამებზე შემოწმება.
æ მიღებული შეტყობინების/ განაცხადის ჯერ ამობეჭვდა/ განცხადების სკანირების
(საჭიროებისამებრ ცალკე კომპიუტერის გამოყოფა) პროცესის უზრუნველყოფა და
შემდგომში კი საქმისწარმოების მიზნით მისი რეგისტრაცია (სასურველია ამჯერადაც
ზემოხსენებულ ხარვეზბზე შემოწმება);
æ .განაცხადზე სარეგისტრაციო მონაცემების (შტამპის) დატანის შემდგომ,
დოკუმენტის სკანირებული ვერსიის და სარეგისტრაციო მონაცემების ელ. ფოსტაზე
მოწოდება;
æ განცხადების დამუშავება იმ კომპიუტერულ მოწყობილობაში, რომელსაც არ აქვს
კავშირი სპეციფიფიურ მონაცემთა ბაზებთან, ფიზიკურ და იურიდიულ პირთა
მაიდენტიფიცირებელ აუდიო-ვიდეო და ფოტო ფაილებთან.
============
სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ საქართველოს კანონი: მე-2
მუხლის შესაბამისად, ამ კანონის ინტერპრეტირება უნდა მოხდეს საქართველოს
კონსტიტუციის, საქართველოს მიერ ნაკისრი საერთაშორისო სამართლებრივი
ვალდებულებების, მათ შორის, ადამიანის უფლებათა და ძირითად თავისუფლებათა
ევროპული კონვენციისა და ადამიანის უფლებათა ევროპული სასამართლოს
პრეცედენტული სამართლის შესაბამისად. მე-3 მუხლის თანახმად, სახელმწიფო ცნობს
და იცავს სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლებას, როგორც წარუვალ და უზენაეს
ადამიანურ ფასეულობებს. ხელისუფლების განხორციელებისას ხალხი და სახელმწიფო
შეზღუდულნი არიან ამ უფლებებითა და თავისუფლებებით, როგორც უშუალოდ მოქმედი
სამართლით. ყველას, ადმინისტრაციული ორგანოს გარდა, აქვს გამოხატვის
თავისუფლება, რაც გულისხმობს: ა) აზრის აბსოლუტურ თავისუფლებას; ბ)
პოლიტიკური სიტყვისა და დებატების თავისუფლებას; გ) ნებისმიერი ფორმის
ინფორმაციისა და იდეების მოძიების, მიღების, შექმნის, შენახვის, დამუშავებისა
და გავრცელების უფლებას; დ) ცენზურის დაუშვებლობას, მედიის სარედაქციო
დამოუკიდებლობასა და პლურალიზმს, ჟურნალისტის უფლებას, დაიცვას ინფორმაციის
წყაროს საიდუმლოობა და საკუთარი სინდისის შესაბამისად მიიღოს სარედაქციო
გადაწყვეტილებები; ე) სწავლის, სწავლებისა და კვლევის აკადემიურ
თავისუფლებას; ვ) ხელოვნების, შემოქმედებისა და გამოგონების თავისუფლებას; ზ)
ნებისმიერ ენაზე მეტყველების, ნებისმიერი დამწერლობის გამოყენების უფლებას;
თ) ქველმოქმედების უფლებას; ი) მხილების თავისუფლებას და მამხილებელთა
დაცვას; კ) თავისუფლებას იძულებისაგან, გამოთქვას თავისი შეხედულება რწმენის,
აღმსარებლობის, სინდისისა და მსოფლმხედველობის, ეთნიკური, კულტურული და
სოციალური კუთვნილების, წარმოშობის, ოჯახური, ქონებრივი და წოდებრივი
მდგომარეობის, აგრეთვე ყველა იმ გარემოების შესახებ, რომელიც შეიძლება გახდეს
მისი უფლებებისა და თავისუფლებების შელახვის საფუძველი. ეს კანონი არ უარყოფს
სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლებასთან დაკავშირებულ, საქართველოს
კონსტიტუციით დაცულ და სხვა საყოველთაოდ აღიარებულ უფლებებს, თავისუფლებებსა
და გარანტიებს, რომლებიც აქ არ არის მოხსენიებული, მაგრამ თავისთავად
გამომდინარეობს ადამიანის საყოველთაოდ აღიარებული უფლებებისა და
თავისუფლებების პრინციპებიდან. ხსენებული კანონის მე-4 მუხლის თანახმად, აზრი
დაცულია აბსოლუტური პრივილეგიით. მოწოდება დაცულია კვალიფიციური პრივილეგიით.
მე-12 მუხლის თანახმად, პირი პასუხს აგებს მხოლოდ იმ საიდუმლოების
გამხელისათვის, რომლის დაცვაც მას ევალება სამსახურებრივად ან სამოქალაქო
გარიგებით და რომლის გამხელა აშკარა, პირდაპირ და არსებით საფრთხეს უქმნის
კანონით დაცულ სიკეთეებს. პირი თავისუფლდება პასუხისმგებლობისაგან, თუ
საიდუმლოების გამხელა მიზნად ისახავდა საზოგადოების კანონიერი ინტერესების
დაცვას და დაცული სიკეთე აღემატება მიყენებულ ზიანს. შესაბამისად, კითხვების
დასმით ასევე ვცდილობ - რომ ყურადღება მივიქციო იმ მხრივ - რომ
საჭიროებისამებრ ამ თუ სხვა საკითხების კუთხით თუ ეს შესაძლებელია რეფორმის
კორექტირება
============
აქვე, აღვნიშნავ, რომ საკანონმდებლო მაცნესადმი ნდობა დიდი ხანია არ
გამაჩნია, რამეთუ - იუსტიციის მინისტრის ბრძანებით (29/12/2011 158) იქმნება
ნორმატიული აქტის შესწორების რედაქციული ხასიათის შეცდომების შესწორების
უფლებამოსილებაც. ჩემი განცხადების განხილვის პროცესში, მიზანშეწონილია
საკანონმდებლო მაცნეზე პროატიულად გამოქვეყნებულ ნორმატიული აქტის შესახებ
არსებული ჩანაწერის გაცნობასთან ერთად, უფლებამოსილების სათანადოდ
განხორციელების მიზნებისათვის მოახდინოთ სამართლებრივი აქტების შესახებ
როგორც განმარტებითი ინფორმაციის, ასევე, შესაბამისი ხელმოწერით ან/და რაიმე
შტამპით დამოწმებული სამართლებრივი აქტ(ებ)ის ასლ(ებ)ის გამოთხოვა
(სასურველია იმ უფლებამოსილი ორგანოდან, რომლის უშუალო მოვალეობას
წარმოადგენს შესაბამისი სამართლებრივი აქტებით ხელმძღვანელობა). რამდენადაც
ვიცი - „პერსონალურ მონაცემთა ავტომატური დამუშავებისას ფიზიკური პირების
დაცვის შესახებ კონვენციის მე-7 მუხლი (ავტომატიზებულ ფაილებში შენახული
მონაცემების დაცვის მიზნით, მიღებული უნდა იქნეს უსაფრთხოების შესაბამისი
ზომები მათი შემთხვევითი თუ არასანქცირებული დარღვევის, შემთხვევითი
დაკარგვის, ასევე მათთან არასანქცირებული შეღწევის, შეცვლის ან გავრცელების
წინააღმდეგ) და პერსონალურ მონაცემთა დაცვის შესახებ საქართველოს კანონის
მე-4 მუხლის მე-7 პუნქტი (მონაცემების უსაფრთხოების დაცვის მიზნით მონაცემთა
დამუშავებისას მიღებული უნდა იქნეს ისეთი ტექნიკური და ორგანიზაციული ზომები,
რომლებიც სათანადოდ უზრუნველყოფს მონაცემთა დაცვას, მათ შორის, უნებართვო ან
უკანონო დამუშავებისგან, შემთხვევითი დაკარგვისგან, განადგურებისგან ან/და
დაზიანებისგან). „ელექტრონული დოკუმენტებისა და ელექტრონული სანდო
მომსახურების შესახებ“ საქართველოს კანონის მე-5 მუხლის თანახმად,
კვალიფიციური სანდო მომსახურების მიმწოდებელი ვალდებულია საქართველოს
კანონმდებლობით დადგენილი წესით უზრუნველყოს პერსონალურ მონაცემთა დაცვა და
ინფორმაციული უსაფრთხოების ინციდენტების მართვა.
სასურველია მოთხოვნილი ინფორმაცია აისახოს საპასუხო კორესპონდენციის
ძირითადი ტექსტის ნაწილში (პასუხი გამეცეს განცხადებაში მოცემული პუნქტების
დაცვით) ან დანართის სახით გამოგზავნის შემთხვევაში მოწოდებულ იქნეს სათანადო
წესით დამოწმებული დოკუმენტის სახით (მათ შორის საქართველოს ზოგადი
ადმინისტრაციული კოდექსის მე-20 მუხლის და ელექტრონული დოკუმენტებისა და
ელექტრონული სანდო მომსახურების შესახებ საქართველოს კანონის მე-4 მუხლის
მე-3 პუნქტის გათვალისწინებით).
==============
ერთ-ერთი მთავარი განმსაზღვრელი ფაქტორი არის თუ არა პრეზიდენტი ლეგიტიმური
პროცედურების ჩატარების გზით არჩეული არის ის, რომ უნდა შევაფასოთ უხუცესი
პირის (პარლამენტი, აჭარის უ/ს) შერჩევის პრინციპი, დაყრდნობა მოხდა ცესკო-ს
წარდგენილ მონაცეებზე, ვისი უფლებამოსილებაც იქნა ცნობილი, ვინც სხდომათა
დარბაზში ისხდა, იქნებ ეს სულაც წინა მოწვევის საკანონმდებლო ორგანოს ეხება
ს. ზურაბიშვილი დილარ ხაბულიანი და ა.შ ასევე საინტერესოა საკონსტიტუციო
ცვლილებების დროს საზოგადოებისათვის გაკეთებული განმარტებებიც თუ ეს ვარაუდი
გამართლდა, მაშინ საქართველოს პრეზიდენტის მიერ ხელმოწერილ საკანონმდებლო
აქტები ბათილი იქნება, ძალმოსილი არ იქნება - მათ შორის მოქალაქეობასთან
დაკავშირებულ სამართლებრივ აქტები, არჩევნების დანიშვნის შესახებ მიღებული
გადაწყვეტილება, სპორსპენთა და სხვა პირთა დაჯილდოებები, შეწყალების აქტები,
პრემიერ მინისტრის და ელჩების დანიშვნის შესახებ, თავის მხრივ ამ
უკანასკნელთა სამართლებრივი აქტები, მათ შორის მინისტრთა კაბინეტის წარდგენის
და მინისტრის მოადგილეების დანიშვნის შესახებ, მათ სამართლებრივ აქტებს,
სუს-ის უფროსის წარდგენის შესახებ, ამ უკანასკნელის სამართლებრივ აქტებს და
გადაწყვეტილებებს ძალმოსილება არ ექნება. საყურადღებოა, რომ 01/07/2025-ს
რეგლამენტი ხელახლა დამტკიცდა, რა დროსაც უხუცესი პირის მიერ სხდომის გახსნის
პროცედურა ამოღებულ იქნა.
==============
აღნიშნული ინფორმაციის მოპოვება განპირობებულია ჩემს მიერ ჟურნალისტიკური
საქმიანობის განხორციელების მიზნებიდან.
საპასუხო ან/და შუალედურ წერილს ადმინისტრაციულ ორგანომ თან დაურთოს
წარდგენილი განცხადების ასლი, შესაბამისი ზემოაღნიშნული მაიდენტიფიცირებელი/
პერსონალური მონაცემების დაშტრიხვით მიზანშეწონილია ადმინისტრაციული
ორგანოსგან ელ. ფოსტით მეცნობოს განცხადების საქმისწარმოების წესით
რეგისტრაციის ნომერი (საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის
გათვალისწინებით);
ჩემს განცხადებაში მოყვანილი ინფორმაციის გამოყენება, მხოლოდ ფაქტების და
გარემოებების გადამოწმების და მაინდენტიფიცირებელი მონაცემების აღნიშვნის/
დაფიქსირების შემდგომ არის დასაშვები (მიზანშეწონილია ასევე მეც მეცნობოს
განზრახვის შესახებ). ბეჭდური მედიის/ პრესის, კვლევის და სამეცნიერო
ნაშრომის, მათ შორის საუნვერსიტეტო ნამშრომის ფარგლებში განცხადებაში ან
საპასუხო წერილში ასახული ინფორმაციის გამოყენებისას სასურველია
გაითვალისწინეთ საავტორო უფლებები და მიუთითოთ დოკუმენტების რეკვიზიტები და
შემდგენელი პირის ვინაობა.
განცხადება წარმოდგენილია ყოველგვარი დანართი ფაილის/ დოკუმენტის/
კორესპონდენციის ასლის გარეშე.
პატივისცემით,
ნიკოლოზ ნიკოლაძე
-------------------------------------------------------------------
ეს წერილი გამოგზავნილია AskGov.ge-ის დახმარებით. ევროკავშირის და “ღია
მმართველობის პარტნიორობის” მხარდაჭერით, პლატფორმა ინფორმაციის გამოთხოვის
პროცედურის გამარტივებას და ინკლუზიურობას ემსახურება.
მოცემული წერილი წარმოადგენს საჯარო ინფორმაციის ელექტრონული ფორმით
მოთხოვნას და, სზაკ-ის 37-ე მუხლის თანახმად, საჯარო დაწესებულება
ვალდებულია, უზრუნველყოს მოქალაქის მოთხოვნაზე რეაგირება.
ინფორმაცია შეგიძლიათ გასცეთ ამავე წერილზე პასუხით, ან შემდეგ ელ-ფოსტაზე
წერილის გაგზავნით:
[მოთხოვნის #3650 ელ-ფოსტა]
თუ თქვენ არ ხართ საჯარო ინფორმაციის გაცემაზე პასუხისმგებელი პირი და ეს
წერილი შეცდომით მიიღეთ, ბოდიშს გიხდით. გთხოვთ, მოგვწეროთ შეცდომის შესახებ,
რათა ბაზიდან ამოვიღოთ თქვენი საკონტაქტო ინფორმაცია: [ელ-ფოსტა]
[1]http://askgov.ge/ka/change_request/new?b...
წერილზე გაცემული პასუხი საჯაროდ გამოქვეყნდება პორტალზე Askgov.ge.
კონფიდენციალურობის პოლიტიკა:
[2]http://askgov.ge/ka/help/officers
პატივისცემით, AskGov.ge-ის გუნდი.
-------------------------------------------------------------------
References
Visible links
1. http://askgov.ge/ka/change_request/new?b...
2. http://askgov.ge/ka/help/officers




